آیا تحصیلات می‌تواند نابرابری را شکست دهد؟

این انقلاب موجب بروز  تحولات و پیشرفت‌های فناورانه سریعی می‌شود به طوری که در آینده صنایع را دستخوش تحول خواهد کرد و آن‌ها را به صورت غیرمنتظره تغییر خواهد داد. با این حال، آنچه قابل‌پیش‌بینی است این است که نابرابری تا زمان انجام اقداماتی برای رفع آن همچنان سایه خود را تا مدت‌های طولانی بر پیشرفت بشری خواهد انداخت.

در این جا این سوال مطرح می‌شود که تحصیلات دانشگاهی در آماده‌کردن افراد بیشتر برای بهره‌برداری از مزیت‌های عصر چهارم اقتصاد صنعتی چه نقشی را ایفا می‌کند؟ باید گفت در آینده نیز دانش کماکان قدرتمندترین ابزار بشری باقی خواهد ماند و تحرک اقتصادی تا حد زیادی به دسترسی به تحصیلات کیفی، متکی خواهد بود.

در آینده نیز دانش کماکان قدرتمندترین ابزار بشری باقی خواهد ماند و تحرک اقتصادی تا حد زیادی به دسترسی به تحصیلات کیفی، متکی خواهد بود.

دانشگاه‌ها فرصت‌های لازم را خلق می‌کنند تا افراد جوان را برای تعهد معنادار و ایفای نقش در کار و دنیایشان آماده کنند. دانشجویان در دانشگاه با دیدگاه‌ها و شیوه‌های فکری آشنا می‌شوند که احتملا قبلا برای آن‌ها بیگانه بوده باشند و آن‌ها همچنین یاد می‌گیرند زندگی‌شان را در موقعیت و بافت گسترده‌تری بسازند.

در دانشگاه، دانشجویان عادات فکری را بسط خواهند داد که انعطاف‌پذیری و ارتجاع‌پذیری لازم را داشته باشند و با امتیازهای اقتصادی فارغ‌التحصیل می‌شوند که تا پایان عمر آن‌‌ها را همراهی خواهند کرد. با این حال، برخوردکردن و خطاب‌ قراردادن نابرابری به مولفه‌هایی بیش از آموزش و تحصیل بخش نسبتا کوچکی از جمعیت جامعه نیاز دارد.

گسترش اخیر فرصت‌های یادگیری آنلاین دانشگاه‌ها را قادر ساخته همواره در دسترس افرادی در سراسر جهان و به روش‌هایی باشند که در سالیان گذشته قابل تصور نبود. حدود شش میلیون نفر در بیش از 650 رشته که توسط پلت‌فرم مشترک edX دانشگاه‌های هاروارد و ام‌آی‌تی ارائه شده، ثبت نام کرده‌اند و این افراد فقط بخشی از جمعیتی است که جوامع دارای آموزش آنلاین ارائه می‌دهند.

چنین فرصت‌هایی رویکردها و روش‌های جدیدی را ارائه داده و مقادیر بی‌سابقه داده را خلق می‌کنند که کارآمدترین شیوه‌های تدریس و آموزش را در اختیار می‌گذارند.

در این جا این پرسش‌ها وجود دارند که چه عواملی موجب بروز تفاوت‌ها در دستاورد تحصیلی یا حقوقی افراد می‌شود؟

پاسخ به این سوال پیچیده در اقتصاد، تحصیل، دولت‌ها، قوانین، فلسفه، سلامت عموم و سیاست‌های عام نهفته شده اما آنچه واضح است این است که تحصیلات عالیه و دانشی که از این طریق تولید می‌شود، می‌تواند دارای تاثیر فوق‌العاده‌ای نه در آنچه افراد می‌دانند بلکه در آنچه انجام می‌دهند، باشد.

پروژه‌های کنونی برای انگیزه‌بخشیدن به تحصیلات در افریقا، آسیا و امریکای لاتین در حال ترغیب‌کردن عملکرد بهتر در میان کودکان دبستانی هستند. همچنین محققان موسسه ایدز در هاروارد بوتسوانا دریافته‌اند تحصیلات متوسط می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت اچ‌آی‌وی به ویژه در میان دختران کمک کند.

انقلاب‌ها به ویژه انقلاب‌های صنعتی شیوه‌های درک مردم از خود و جایگاهشان در دنیا را تا حد قابل توجهی دستخوش تغییر می‌کنند و توجه کامل به نابرابری لزوما با معنای زندگی و همچنین ابزار زندگی کردن سر و کار خواهد داشت.

حوزه‌های علوم انسانی هر یک تعریف خاص خود را از موقعیت انسان دارند. به طور مثال، انسان‌شناسی و تاریخ یاد می‌دهند که جوامع همواره در فضا و زمان وجود داشته‌اند و این که دنیا متفاوت شده و می‌تواند باز هم در آینده متفاوت شود. این حوزه‌ها، توانایی تشخیص و بیان تفاوت‌ها را فراهم می‌کند و برای پاسخ دادن به این پرسش که بشریت در کجا و چرا در این جایگاه قرار دارد، حیاتی هستند.

تحقیق اخیر توسط مدرسه بازرگانی هاوارد نشان می‌دهد که موفقیت مشترک، نشان‌‌دهنده هر نوع اقتصاد واقعا رقابتی است و فرصت‌ها و موفقیت‌ها مشترک از ویژگی‌های یک جامعه برابر هستند.

در این میان، دانشگاه‌ها همچنان نقش مهم خود را در رسیدن به عدالت اجتماعی ایفا خواهند کرد و این کار را از طریق آموزش دادن به دانشجویان و دانشی که تولید می‌کنند، انجام می‌دهند.

چنانچه انسان امروز امید داشته باشد که از پتانسیل انقلاب چهارم صنعتی و ارزش این لحظه قابل توجه در تاریخ استفاده کند، باید به این نکته توجه داشته باشد که پشت‌ سر گذاشتن نابرابری  برای تحقق این پتانسیل حیاتی است.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا