کد خبر : 28122 چهارشنبه 30 دی 1394 - 12:02:18
آیا-تحصیلات-می‌تواند-نابرابری-را-شکست-دهد؟

توسط مجمع جهانی اقتصاد بررسی شد:

آیا تحصیلات می‌تواند نابرابری را شکست دهد؟

سیناپرس: مجمع جهانی اقتصاد در سال جاری میلادی کشورها را ترغیب می‌کند که چهارمین انقلاب صنعتی را ارزیابی کنند و به آن توجه خاصی داشته باشند.

این انقلاب موجب بروز  تحولات و پیشرفت‌های فناورانه سریعی می‌شود به طوری که در آینده صنایع را دستخوش تحول خواهد کرد و آن‌ها را به صورت غیرمنتظره تغییر خواهد داد. با این حال، آنچه قابل‌پیش‌بینی است این است که نابرابری تا زمان انجام اقداماتی برای رفع آن همچنان سایه خود را تا مدت‌های طولانی بر پیشرفت بشری خواهد انداخت.

در این جا این سوال مطرح می‌شود که تحصیلات دانشگاهی در آماده‌کردن افراد بیشتر برای بهره‌برداری از مزیت‌های عصر چهارم اقتصاد صنعتی چه نقشی را ایفا می‌کند؟ باید گفت در آینده نیز دانش کماکان قدرتمندترین ابزار بشری باقی خواهد ماند و تحرک اقتصادی تا حد زیادی به دسترسی به تحصیلات کیفی، متکی خواهد بود.

در آینده نیز دانش کماکان قدرتمندترین ابزار بشری باقی خواهد ماند و تحرک اقتصادی تا حد زیادی به دسترسی به تحصیلات کیفی، متکی خواهد بود.

دانشگاه‌ها فرصت‌های لازم را خلق می‌کنند تا افراد جوان را برای تعهد معنادار و ایفای نقش در کار و دنیایشان آماده کنند. دانشجویان در دانشگاه با دیدگاه‌ها و شیوه‌های فکری آشنا می‌شوند که احتملا قبلا برای آن‌ها بیگانه بوده باشند و آن‌ها همچنین یاد می‌گیرند زندگی‌شان را در موقعیت و بافت گسترده‌تری بسازند.

در دانشگاه، دانشجویان عادات فکری را بسط خواهند داد که انعطاف‌پذیری و ارتجاع‌پذیری لازم را داشته باشند و با امتیازهای اقتصادی فارغ‌التحصیل می‌شوند که تا پایان عمر آن‌‌ها را همراهی خواهند کرد. با این حال، برخوردکردن و خطاب‌ قراردادن نابرابری به مولفه‌هایی بیش از آموزش و تحصیل بخش نسبتا کوچکی از جمعیت جامعه نیاز دارد.

گسترش اخیر فرصت‌های یادگیری آنلاین دانشگاه‌ها را قادر ساخته همواره در دسترس افرادی در سراسر جهان و به روش‌هایی باشند که در سالیان گذشته قابل تصور نبود. حدود شش میلیون نفر در بیش از 650 رشته که توسط پلت‌فرم مشترک edX دانشگاه‌های هاروارد و ام‌آی‌تی ارائه شده، ثبت نام کرده‌اند و این افراد فقط بخشی از جمعیتی است که جوامع دارای آموزش آنلاین ارائه می‌دهند.

چنین فرصت‌هایی رویکرد