کاهش انرژی مورد نیاز برای مصرف اینترنت

در دنیای امروزی میلیون ها نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می کنند، همین امر نیز نیازمند مرکز اطلاعات بسیار گسترده ای شده است که طبیعتا انرژی هنگفتی را نیز مصرف می کنند. مینا صداقت، از دانشگاه یومیا سوئد (Umeå) به تازگی موفق به کشف روش ها و الگوریتم های جدیدی شده است که به موجب آن مراکز اطلاعات بسیار بزرگ می توانند با هزینه ای کم تر، کارایی و اطمینان بیش تر و همچنین آسیب های محیطی کم تر به کار خود ادامه دهند.

این مطالعه روش ها و تکنیک هایی را توصیه می کند که به موجب آن کارایی سرور های موجود در مراکز داده بسیار افزایش یافته و بنابراین بارگذاری اطلاعات با مصرف منابع کمتری امکان پذیر می شود.

برای توضیح بهتر این موضوع باید توجه داشته باشید که برای مثال، اگر ویدیویی در یوتیوب توسط 2.5 میلیارد نفر مورد بازدید قرار گیرد، انرژی معادل 400 گیگاوات ساعت مصرف می شود. در بدترین حالت، الکتریسیته مورد نیاز برای خدمت رسانی در این ابعاد بزرگ اگر به واسطه سوخت های دیزلی تامین شود، کربن دی اکسید تولید شده توسط آن چیزی برابر با 250 هزار تن گاز کربن دی اکسید خواهد بود که در واقع این رقم معادل کربن دی اکسید تولید شده توسط 100 هزار خودرو در طول یک سال است.

این مثال ها چیز بسیار عجیبی نیستند. روزانه میلیون ها نفر از مردم در سراسر دنیا از سرویس هایی نظیر گوگل، فیس بوک، توئیتر، اینستاگرام و… بهره می بردند. افزایش بیش از حد استفاده از اینترنت و اطلاعات تولید شده توسط جمعیت مصرف کننده در سراسر جهان مستلزم وجود مراکز اطلاعاتی بسیار بزرگ و سرور های گسترده است که همین امر نیز خود نیازمند مصرف مقادیر بسیار زیادی از الکتیسیته، فضا و ابزار های خنک کننده است.

این مطالعه روش ها و تکنیک هایی را توصیه می کند که به موجب آن کارایی سرور های موجود در مراکز داده بسیار افزایش یافته و بنابراین بارگذاری اطلاعات با مصرف منابع کمتری امکان پذیر می شود.

مینا صداقت در این باره بیان کرد:« این روش می تواند به بهینه سازی سیستم های زمان بندی خاصی بپردازد که به موجب آن  از پردازنده ها، حافظه، پهنای باند، ظرفیت شبکه و سایر منابع نهایت استفاده به عمل می آید. در این روش، با کاهش تاثیرات منفی بر روی طبیعت و به طور هم زمان با کاهش  هزینه های عملیاتی می توان مصرف انرژی را تا حد زیادی بهینه سازی کرد.»

منبع: Sciencedaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا