پساتحریم و اهمیت هوشمندسازی صنعت گردشگری کشور

سید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به این که در کشور ما نیز در فضای پساتحریم لزوم توجه به بخش گردشگری در کانون محافل علمی و سیاسی قرار گرفته است و همگان به درستی بر توسعه بخش توریسم بارعایت الزامات فرهنگی و مذهبی کشور تاکید می کنند و خواهان رونق آن هستند، افزود: اما آنچه به نظر در این مقوله مورد غفلت واقع شده، بحث توریسم هوشمند است.
طباطبایی بیان کرد: واقعیت این است که نگاه سنتی به گردشگری امروزه نمی تواند کارگشا باشد و با زیرساخت های فعلی نمی توان به رونق گردشگری در همه گونه های آن امیدوار بود زیرا گردشگری نیز صنعتی است که همچون سایر صنایع با علم روز پیشرفت کرده و از ابزارهای نوین برای ارتقای خود استفاده می کند.
مدرس دانشگاه خوارزمی گفت: هوشمند سازی گردشگری با استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین باید به گونه ای باشد که همه ارکان گردشگری اعم از گردشگر، مکان های توریستی، آژانس های راهنمای تور، ارائه دهندگان خدمات و جامعه میزبان و سیاستگذاران گردشگری را شامل شود.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به این که در واقع هوشمندسازی توریسم نیازمند یک پلتفرم است که با کمک همه ذینفعان انجام می شود، بیان کرد: از منظر گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به افزایش رضایتمندی گردشگر و در نتیجه تشویق و ترغیب آنان برای تکرار سفر و یا ترویج دیگران منجر شود.
وی گفت: این هوشمند سازی باید به گونه ای باشد که شامل حمل و نقل هوشمند، سرگرمی های دیجیتال در طول سفر، سیستم راهنمای هوشمند گردشگری، هتل ها و اماکن اقامتی مجهز به فناوری های هوشمند باشد و نرم افزارهای چند زبانه با خدمات الکترونیکی را در بر گیرد.
طباطبایی با اشاره به این که استفاده از ITC این امکان را فراهم می کند که حجم انبوهی از داده ها و اطلاعات در معرض استفاده گردشگر قرار گیرد و در واقع این فرایند اطلاعات به ارزش تبدیل شوند،گفت: بنابر این، ایجاد قطب های اطلاعاتی گسترده و جامع از جاذبه های گردشگری کشور و تجهیز تشکیلات توریسم کشور به فناوری های نوین و ساز و کاری که این فناوری ها در دسترس گردشگر قرار گیرد، الزامی است.
وی با بیان این که صنعت توریسم به سرعت در حال رشد است، گفت: گردشگری پدیده ای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که روز به روز در حال گسترش است و از جمله مهم ترین انواع گردشگری، توریسم بین الملل است که سال 2015 بیش از یک میلیارد گردشگر بین المللی داشت و ارزش صادرات آن بالغ بر 1.5 تریلیون دلار بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا