ضرورت بومی سازی تجهیزات لیزر پزشکی در کشور

 دکتر محمدرضا رزاقی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری دهمین همایش انجمن علمی پزشکی لیزری ایران و سومین کنگره کاربرد لیزر در علوم پزشکی تحت عنوان کنگره تازه های لیزر پزشکی اظهار کرد: انعکاس این موضوع می تواند سبب جلب توجه مسئولان به اهمیت این مساله و ایجاد فرصت مناسب برای تولیدکنندگان فعال این حوزه در راستای توسعه و رشد علمی کشور در حوزه های مختلف پزشکی و درمانی شود. 
وی افزود: فناوری های نوین لیزر در حال کسب جایگاه ویژه در طب و تجارت در حوزه پزشکی است بنابراین بسیاری از کشورها به دنبال به دست آوردن این فناوری ها هستند و به دلیل اهمیت، کشورهایی که صاحب این فناوری ها هستند، به راحتی آن را در اختیار سایر کشورها قرار نمی دهند بنابراین بسیار مهم است که در این عرصه صنعتگران ما مورد حمایت قرار گیرند تا این فناوری ها را به دانش پزشکی ترجمه کنند. 
رزاقی اظهار کرد: برخی علوم مانند علوم هسته ای، نانو و فیزیک لیزری از علوم راهبردی به شمار می روند و در دنیا اهمیت زیادی یافته اند که دستیابی به آنها می تواند در توانمندسازی کشورها از نظر اقتصادی و استراتژیکی بسیار موثر باشد بنابراین ما نیز باید از این قافله عقب نمانیم و اقدامات لازم در دستیابی به این فناوری ها و تجهیزات مرتبط با آنها را انجام دهیم. 
وی ادامه داد: به عبارت دیگر فناوری های لیزر پزشکی یکی از فناوری های مهم در حوزه پزشکی محسوب می شود که دارای مارکتینگ (قابلیت بازاریابی) بالایی است و در تجارت، گردش مالی و بازار جایگاه خاصی یافته است. 
رزاقی افزود: از طرف دیگر فناوری های لیزر پزشکی هر روز گسترش بیشتر می یابد به گونه ای که امروزه همه رشته های پزشکی مانند زنان، پوست، درماتولوژی، طب فیزیکی و فیزیوتراپی از تجهیزات پیشرفته لیزر پزشکی استفاده می کنند. 
رئیس شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور با بیان اهمیت گسترش فعالیت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در راستای تربیت دانشجویان در حوزه لیزر پزشکی و همچنین گسترش فعالیت تولیدکنندگان تجهیزات لیزر پزشکی در کشور اظهار کرد: کنگره تازه های لیزر پزشکی تلاش دارد فعالان این حوزه را شناسایی و زمینه گسترش همکاری ها بین آنها را فراهم کند. 
رزاقی به اهداف تشکیل شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی اشاره کرد و گفت: این شبکه توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به منظور مدیریت تمام ظرفیت های تحقیقات و فناوری در حوزه لیزر پزشکی کشور تشکیل شده است. 

**پساتحریم و ضرورت توجه به بخش فعال در حوزه لیزر 
رضا فکرآزاد رئیس انجمن لیزر پزشکی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: دانش لیزر با سرعت بسیار بالایی درحال حرکت است و حتی سرعت رشد آن از دانش پزشکی نیز بیشتر است. 
وی افزود: رفع تحریم ها و باز شدن درها به روی نمونه های خارجی تجهیزات لیزر پزشکی کمک می کند که دانش و تجهیزات مربوط به لیزر در کشور به روز شوند اما نباید این به روز شدن ها به گونه ای باشد که بخش فعال در حوزه لیزر کشور لطمه بخورد. 
فکرآزاد ادامه داد: در حال حاضر تجهیزات لیزری ساخت داخل قدیمی هستند و به همین دلیل پزشکان استقبال خوبی از دستگاه های داخلی نمی کنند؛ این دانش در کشور ما به کندی پیش می رود و برای اینکه بازار این تجهیزات رونق یابد و پزشکان نیز اقبال بیشتری نسبت به استفاده از این تجهیزات داشته باشند، باید به روزتر و زیباتر ساخته شوند. 
وی تاکید کرد: شاید بهتر باشد که تجهیزات روز دنیا را وارد کنیم و با تقویت و توسعه کاربرد آنها، فعالیت های خود را در این زمینه گسترش دهیم چراکه رو آوردن به تولید تجهیزات با فناوری های چند سال گذشته در واقع دوباره کاری است و ما را در این زمینه بسیار عقب نگه می دارد. 
رئیس انجمن لیزرپزشکی ایران گفت: دانشگاهیان ما آگاهی کافی در زمینه کاربردهای لیزر ندارند و از آنجا که تبلیغات گسترده ای در زمینه کاربرد این فناوری نوین در حوزه زیبایی صورت می گیرد، بیشتر افراد تصور می کنند که فناوری فقط در این زمینه کاربرد دارد. 
فکرآزاد با ابراز تاسف از پذیرش سخت این فناوری توسط اساتید دانشگاهی، افزود: باید کاری کنیم که اعضای هیات علمی دانشگاه ها به این باور برسند که لیزرهای متنوعی با کاربردهای بسیار گسترده وجود دارد که در سطح دنیا برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها از آنها استفاده می شود. 
وی همچنین بر ضرورت ارایه آموزش های جامع در زمینه کاربرد لیزر در پزشکی در دانشگاه های کشور تاکید کرد و ادامه داد: وقتی دانش استفاده از این تجهیزات وجود نداشته باشد، در حوزه بالینی نیز از این دانش استفاده نمی شود و حوزه درمان و سلامت کشور آسیب می بیند. 
فکرآزاد به برخی کاربردهای لیزر اشاره کرد و گفت: لیزر در زمینه استفاده از سلول های بنیادی، تشخیص سلول های سرطانی، چشم پزشکی، دندان پزشکی و جراحی های مختلف کاربرد دارد و کاربرد آن تنها در حوزه زیبایی و پوست نیست. 
رئیس انجمن لیزر پزشکی ایران ابراز امیدواری کرد که با رشد دانش علمی کشور در زمینه کاربرد لیزر در پزشکی و توسعه و به روز شدن تجهیزات تولید داخل، به تدریج اقبال بیشتری نسبت به استفاده از تولیدات داخل از سوی پزشکان صورت گیرد تا به این ترتیب علاوه بر کمک به اقتصاد کشور، برای استفاده کنندگان نیز به دلیل قیمت پایین تر این تجهیزات نسبت به نمونه های خارجی، مقرون به صرفه تر باشد.
دهمین همایش انجمن علمی پزشکی لیزری ایران و سومین کنگره کاربرد لیزر در علوم پزشکی تحت عنوان کنگره تازه های لیزر پزشکی از هفتم تا نهم بهمن ماه در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد تهران برگزار می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا