ایجاد فروچاله بزرگ در فارس ناشی از کاهش سطح منابع آب زیرزمینی نیست

عضو هیات علمی بخش ژئوفیزیک و زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت: نتایج تحقیقات گروهی از متخصصان این بخش علمی نشان می دهد که فروچاله بزرگ ایجاد شده در آبان 94 در منطقه 'ایج' شهرستان استهبان، ناشی از برداشت بی رویه و کاهش سطح منابع آب زیرزمینی نبوده بلکه به خاطر حرکت گسل ها در منطقه است.

عبدالمجید اسدی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این درحالی است که همه کارشناسان در بررسی اولیه ایجاد این گودال عنوان کرده بودند که این گودال یک فروچاله است و دراثر برداشت بی رویه آب زیرزمینی ایجاد شده است. 
وی اظهار کرد: گروهی از اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد شیراز با درک مسئولیت خود در ارتباط با جامعه و بدون دریافت هیچ هزینه ای بررسی های علمی برای پی بردن به عوامل اصلی شکل گیری این گودال انجام دادند. 
این استاد دانشگاه گفت: شواهد اولیه بررسی نشان می داد که این گودال عمق بسیار زیادی داشت و برخلاف فروچاله هایی که ناشی از کاهش سطح آب های زیرزمینی هستند و شعاع آنها حداکثر حدود هشت متر است، شعاع 20 متری داشت و علاوه بر آن عمق گودال نیز بیشتر از فروچاله ها بود. 
وی ادامه داد: نتایج بررسی های علمی نشان داد که گودال ایج بر اثر ریزش یکی از غارهای زیرزمینی اتفاق افتاده است. 
اسدی گفت: از آنجا که غارهای زیرزمینی به خودی خود فرو نمی ریزند و عواملی باعث فروریختن آنها می شود، بررسی های علمی ادامه یافت و آثار حرکت گسل های زمین در این گودال شناسایی شد و مشخص گردید که حرکت این گسل ها به ریزش سقف غار زیرزمینی و ایجاد گودال بزرگ منجر شده است. 
وی اظهار کرد: پس از آن بررسی های میدانی و علمی در روستاها و مناطق همجوار این گودال همچون چاه درازی، دیندارلو، نوبندگان و … ادامه یافت که در این بررسی ها، شکستگی ها و شکاف های ناشی از حرکت گسل در این محدوده مشاهده شد که این شکستگی ها و شکاف ها در سطح زمین این مناطق در محدوده ای با فاصله 20 کیلومتر در امتداد خاص اتفاق افتاده و نشان می داد که حرکت گسل ها آغاز شده است. 
این دکترای زمین شناسی گفت: بررسی های بیشتر نشان داد که حرکت زمین در این امتداد شروع شده و فعالیت این گسل که با زاویه 30 درجه در امتداد شمال غرب – جنوب شرق آغاز شده است. 
اسدی اظهار کرد: احتمال می دهیم که گستره حرکت این گسل از غرب شهرستان جهرم آغاز می شود و با گذر از شرق شهرستان فسا به شرق شهرستان نی ریز منتهی می شود. 
این استاد دانشگاه گفت: با توجه به شواهد و نتایج مطالعات علمی، به نظر می رسد که مسئولان باید با در نظر گرفتن احتمال وقوع زلزله نسبتا شدید در بخش شرقی استان فارس در آینده، زمینه استقرار لرزه نگار و شتاب نگار در این منطقه را فراهم کنند و شرایط را فراهم کنند که متخصصان دانشگاهی با به کارگیری شیوه های جدید لیزری، حرکات گسل را اندازه گیری کنند تا کانون زلزله احتمالی مشخص شود. 
وی گفت: انتظار می رود که مسئولان تمهیدات لازم برای استقرار پایگاه های امداد و نجات در منطقه را داشته باشند. 
فروچاله بزرگی اواسط آبان 94 در منطقه ایج شهرستان استهبان ایجاد شده بود که برخی کارشناسان و استادان دانشگاه در ارزیابی اولیه، آن را ناشی از کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی دانسته بودند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا