همکاری آلمان ونروژبرای کاهش مصرف سوخت ایران

 مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت کشور از مذاکره با شرکت های آلمانی و نروژی برای بررسی راه های همکاری در طرح های بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت و همچنین چهار برابر بودن آلودگی ناشی از سوخت ساختمان ها و موتورخانه ها در همسنجی با بخش حمل و نقل خبر داد.

«نصرالله سیفی» دوشنبه در نشست خبری که در حاشیه هفتمین همایش و نمایشگاه بین المللی خودرو، سی.ان.جی و سوخت های جایگزین برگزار شد، درباره مذاکره با شرکت های خارجی گفت: با شرکت های ولوو و اسکانیا از نروژ و شرکت های فولکس و دایملر از آلمان مذاکراتی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت کشور اضافه کرد: حتی شرکت فولکس واگن آلمان پیشنهاد تولید خودروهای کم مصرف در ایران را داده است. 
به گفته وی، بخش زیادی از مذاکرات با شرکت های خارجی مربوط به بخش خودرو بوده و در 9 ماه گذشته و پس از پیشرفت مذاکرات هسته ای، میزان مراجعه شرکت های خارجی بسیار افزایش یافته است. 
شنبه شب با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1 5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1 5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت کشور تاکید کرد شرکت های خارجی بیشتر در پی ارزیابی بازارند.
وی اضافه کرد: یکی از جذاب ترین بازارها برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در پساتحریم، بخش های مربوط به صرفه جویی انرژی است. 
سیفی افزود: با اجرای برجام و باز شدن فضای فعالیت، امکان تحقق هدف های پیش بینی شده برای کاهش شدت مصرف انرژی در کشور وجود دارد. 
مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت کشور اضافه کرد: پس از نهایی شدن طرح های بهینه سازی مصرف سوخت، همه افراد داخلی و خارجی می توانند در آنها مشارکت کنند. 

**سهم چهار برابری موتورخانه ها در آلودگی هوای کلانشهرها 
مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت کشور درباره آلودگی هوای کلانشهرها گفت: اکنون در تهران روزانه 80 میلیون مترمکعب گاز در ساختمان ها و موتورخانه ها سوزانده می شود؛ در حالی که میزان مصرف سوخت بخش حمل و نقل نزدیک به 23 میلیون مترمکعب در روز است. 
سیفی ادامه داد: میزان آلودگی ناشی از مصرف سوخت در ساختمان ها و موتورخانه ها نزدیک به چهار برابر بخش حمل و نقل است. 
مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت کشور اضافه کرد: بهسازی موتورخانه های ساختمان ها باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد. 

** خودروهای سی.ان.جی سوز، 3.5 بار بیش از استانداردها سوختگیری می کنند
مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت کشور با انتقاد از پیمایش پایین خودروهای سی.ان.جی (گاز طبیعی فشرده) در کشور، گفت: اکنون خودروهای مجهز به سیستم سی.ان.جی در کشور به ازای هر یکصد کیلومتر یک بار سوختگیری می کنند، در حالی که بر اساس استانداردهای بین المللی این خودروها باید در هر 350 کیلومتر یک بار سوختگیری کنند. 
سیفی ادامه داد: وضع پراکندگی ایستگاه های سی.ان.جی کشور نیز مناسب نیست که این مساله باعث ایجاد مشکل برای سوختگیری این خودروها می شود. 
وی اضافه کرد: سوخت هایی مانند اتانول، بایودیزل و برق در بخش حمل و نقل مغفول مانده و فقط به سی.ان.جی توجه شده است. 
به گفته وی، سهم سوخت سی.ان.جی در بخش حمل و نقل نزدیک به ٩ درصد است و در صورت اجرای طرح های بهینه سازی، سهم این سوخت در بخش حمل و نقل به ٢٠ درصد می رسد.

** شدت مصرف انرژی در ایران؛ چهار برابر میانگین جهانی 
مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت کشور تاکید کرد شدت مصرف انرژی در ایران نزدیک به چهار برابر میانگین جهانی است.
سیفی گفت: بند قاف تبصره 2 قانون بودجه که بر اساس تحولات تازه به ماده 12 قانون رفع موانع تولید تبدیل شده، امتیازهای خوبی را برای سرمایه گذاران این بخش فراهم کرده است. 
وی ادامه داد: بر اساس این قانون، تسهیلاتی برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف سوخت فراهم خواهد شد. 
مدیرعامل شرکت مدیریت بهینه سازی مصرف سوخت کشور افزود: بر پایه سازوکارهای تازه، افزون بر مبلغی که سرمایه گذاری می شود، سایر هزینه های جانبی و سود تسهیلات بانکی نیز بازپرداخت خواهد شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا