دانشگاه نقطه ثقل فرایند تبدیل ایده به محصول است

دکتر مهدی احسانیان روز دوشنبه در همایش علمی- ترویجی کیمیا اظهار داشت: اگر فرایند تبدیل ایده به محصول را به عنوان یک مثلث درنظر بگیریم مولفه های ایده، صنعت و مصرف کننده سه راس آن را تشکیل می دهند و دانشگاه در مرکز این مثلث نقش آفرینی می کند.
وی با بیان اینکه صحبت از ایده ها در جامعه ما راحت تراز تمام جوامع دنیاست، گفت: بسیاری از ما حتی درباره مسائلی که تخصص و تجربه ای در آن زمینه نداریم به راحتی صحبت و اظهارنظر می کنیم در صورتی که در دنیای غرب، این وضعیت وجود ندارد.
وی بر ضرورت ایجاد فرهنگ ایده پروری از مرحله دبستان تاکید کرد و گفت: در نظام آموزش و پرورش ما، ایده پروری جایی ندارد و لقمه آماده را در دهان دانش آموز می گذارند در حالی که در کشورهای پیشرفته دانش آموز باید از خودش خلاقیت نشان دهد.
احسانیان ادامه داد: به خاطر همین نقیصه است که ذهن دانش آموزان ما به صورت تستی و عاری از خلاقیت درآمده و فرصتی برای فکر کردن ندارد از همین رو شاهد اشتباهات زیادی در پایان نامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه ها هستیم زیرا دانشجویان اغلب کپی برداری کرده و برای نوشتن یک صفحه از ذهنیات خود مشکل دارند.
وی تصریح کرد: برای ایده پروری باید از یکسو محیط آموزش و پرورش ما یک محیط دینامیک باشد تا دانشجو جرات کند نظرات خود را حتی اگر نادرست بیان کند و از سوی دیگر دانش آموزان اعتماد به نفس کافی داشته باشند.
معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر در عین حال اظهار داشت: دانشجویان باید در طرح ایده های خود به این موضوع مهم توجه داشته باشند که آیا این ایده در صورت تبدیل به محصول تا چه اندازه با نیازهای جامعه ما همخوانی دارد و به احتیاجات کشور پاسخ می دهد.
وی با بیان اینکه صنعت کشور به اندازه کافی آمادگی پذیرفتن ایده های نو را ندارد گفت: هر چند وضعیت صنایع ما نسبت به اوایل انقلاب بسیار بهتر شده اما بسیاری از صنایع ما هنوز ریسک پذیری لازم را ندارد و ترجیح می دهند با خطوط تولید قبلی خود کار کنند تا اینکه ایده های جدید را بپذیرند.
به گفته احسانیان برخی از صنایع هنوز اعتقاد کاملی به کار دانشگاه ها ندارند و همین امر موجب تضعیف ارتباط صنعت و دانشگاه شده است.
وی تقویت فرایند ایده به محصول را نیازمند صبوری دانست و گفت: برای رسیدن به جایگاه مطلوب در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه و تبدیل ایده به محصول نمی توان انتظار داشت که به سرعت به نتیجه رسید و همین که فرهنگ دانش بنیان را مغتنم بشماریم، امید زیادی برای آینده وجود خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، همایش علمی- ترویجی کیمیا با هدف آشنایی دانشجویان با صنایع و تشکل ها و سازمان های علمی پژوهشی و ایجاد هم افزایی میان انجمن های علمی دانشگاه ها به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در حال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا