مطالعه صخره نگاره های آلپ به کمک پهپاد ها

باستان شناسان هفت موسسه باستان شناسی مختلف با استفاده از فن آوری سه بعدی به ثبت صخره نگاره های دره Valcamonica که بیش از سه مایل مربع برابر با 7.7 کیلومتر مربع از کوه های آلپ ایتالیا را پوشانده است، پرداختند .

در این مطالعات بیش از 150 هزار تصویر که با نام تصاویر Pitoti یا عروسک های کوچک شناخته می شود، تاریخ گذاری شده و مشخص شد که به عصر آهن تعلق دارند  اما اهمیت  بیشتر این نقوش به دلیل وجود نشانه هایی است که به چهار هزار سال قبل ، یعنی دوره نو سنگی باز می گردد .

در این مطالعات بیش از 150 هزار تصویر که با نام تصاویر Pitoti یا عروسک های کوچک شناخته می شود، تاریخ گذاری شده و مشخص شد که به عصر آهن تعلق دارند  اما اهمیت بیشتر این نقوش به دلیل وجود نشانه هایی است که به چهار هزار سال قبل ، یعنی دوره نو سنگی باز می گردد.

تصاویر این صخره نگاره ها شامل تصاویری از مردم ، گوسفند ، گوزن ، اسب و سگ بوده که بر صخره هایی از جنس  ماسه سنگ که توسط یخچال های طبیعی صاف و هموار شدند ، کنده کاری شده  است .

در همین رابطه فردریک بیکر از دانشگاه کمبریج در یک مصاحبه مطبوعاتی به توضیح تصاویر این صخره نگاره ها پرداخته و می گوید : هنگامی که من برای نخستین بار این تصاویر Pitoti یا عروسک های کوچک را دیدم بلافاصله چهارچوب یک فیلم کارتونی یا انیمیشن به ذهنم خطور کرد . در ابتدا من صحنه این تصاویر را یک فیلم انیمشن در نظر گرفتم اما با گذشت زمان تصمیم گرفتم به درک کیفیت رنگ ها بازی نور و سایه و بافت سنگ بپردازم که در ساخت تصاویر Pitoti دخیل بوده و باعث شده تا این تصاویر از گرافیک های متحرک پیچیده تر باشد . همین مساله باشد می شود تا ما نیازمند کار روی تصاویر سه بعدی باشیم .

در نتیجه این باستان شناسان از نوعی پهپاد که به  تکنولوژی تصویر برداری سه بعدی مجهز بوده ، استفاده کردند تا بتوانند صخره نگاره های کوه های آلپ را به صورت تصاویر سه بعدی به ثبت برسانند. آن ها به وسیله این دستگاه نقوش صخره نگاره ها را اسکن کرده و سپس به تصاویری سه بعدی تبدیل می کنند.

منبع : cam.ac.uk

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا