بازخوانی تصویر آتش فشان 36 هزار ساله

نقاشی های غار Chauvet-Pont D’Arc که همانند رنگ اسپری شده بر روی صخره است حدودا به سی و شش هزار سال پیش تعلق دارد که به نظر می رسد موضوع نقاشی های آن ، قدیمی ترین تصویرسازی از فوران آتشفشانی باشد .

در این مطالعات ، پژوهشگران  سطوح ایزوتوپ های مختلف از گاز آرگون رادیواکتیو را در نمونه های برداشته شده، اندازه گیری کرده و دریافتند که این منطقه در بین 19 هزار تا 43 هزار سال پیش شاهد فوران آتشفشانی Stromboli بوده است .

در راستای این مطالعات ، سباستین نومید از دانشگاه سکلی پاریس در بررسی های خود از سنگ های سه مرکز آتشفشانی در منطقه آتش فشانی Bas-Vivarais که در حدود بیست مایل برابر با 32 کیلومتر با غار Chauvet-Pont D’Arc در جنوب فرانسه فاصله دارد، نمونه برداری کرد .

او و اعضای تیم تحقیقاتیش ، سطوح ایزوتوپ های مختلف از گاز آرگون رادیواکتیو را در نمونه های برداشته شده، اندازه گیری کرده و دریافتند که این منطقه در بین 19 هزار تا 43 هزار سال پیش شاهد فوران آتشفشانی کوه استروموبلی  Stromboli بوده است . تحقیقات انجام شده نشان می دهد که احتمالا در این فوران آتشفشانی ، گدازه های مواد مذاب خارج شده از داهانه قله تا بیش از 200 متر به هوا پرتاپ شده است .

سباستین نومید در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با وقوع آتشفشان در این منطقه می گوید : شما می توانید از یک تپه کوچک در بالای غار Chauvet بالا بروید و با نگاه کردن به سمت شمال ، کوه های آتشفشانی را مشاهده کنید . همچنین در طول شب قادر خواهید بود تا  درخشش فوران گدازه های آتشفشانی را دیده و صدای آن را بشنوید .

منبع : nature.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا