اجرای برجام و استفاده از ظرفیت های جهان برای توسعه علمی و فناوری کشور

 نصرت الله ضرغام در گفت وگو با ایرنا افزود: سیاست های کلی کشورها استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت ها اعم از انسانی و مالی است، هیچ کشوری تنها به منابع خود برای تحقق اهداف و برنامه هایش اکتفا نمی کند، بلکه از منابع سایر کشورها نیز استفاده حداکثری می کند.

ضرغام بیان کرد: بنیاد ملی علم ایران (صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران) نیز همین ظرفیت را دارد که از امکانات علمی در داخل و خارج از کشور در چهارچوب سیاست های کلی نظام استفاده کند، استفاده از ظرفیت های علمی دنیا در کشور ما سابقه 1700 ساله دارد، با راه اندازی دانشگاه جندی شاپور در 1700 سال پیش در ایران، از دانشمندان رومی استفاده شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مراکز علمی کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا، چین و ژاپن دانشجویان و محققان مختلف با ملیت های مختلف حضور دارند و مشغول به تحصیل هستند، افزود: تحریم هایی که بر ملت ایران تحمیل شد، یک مقدار ارتباطات کشور و فرصت استفاده از ظرفیت ها و امکانات سایر کشورها را کاهش داد.
به گفته ضرغام، اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها علیه ایران می تواند موجب تقویت زیرساخت های پژوهشی و آزمایشگاهی کشور شود، همچنین می توانیم شاهد بهتر شدن شرایط همکاری علمی و فناوری میان ایران و سایر کشورها باشیم.
ضرغام یادآور شد: متاسفانه در زمان اعمال تحریم ها علیه ایران به لحاظ زیرساخت های پژوهشی و خرید تجهیزات آزمایشگاهی با نوعی محدودیت مواجه شدیم، همچنین در بخش چاپ مقالات در برخی از مجلات و نشریات معتبر بین المللی نیز با مشکل روبرو بودیم.
وی افزود: در سال های تحریم حتی همکاری اساتید و پژوهشگران ایرانی با پژوهشگران سایر کشورها به نوعی متاثر از تحریم ها بود، به نحوی که برخی از پژوهشگران خارجی با بیان این که ایران در تحریم است، کمتر تمایل به همکاری نشان می دادند اما با اتفاقات اخیر، فرصت خوبی ایجاد شده تا از ظرفیت های جهانی برای توسعه علمی کشور و تحقق اهداف در نظر گرفته شده استفاده کرد.
رئیس صندوق حمایت از ژوهشگران و فناوران ایران ادامه داد: تعریف پروژه های بزرگ تحقیقاتی مشترک، به اشتراک گذاشتن آزمایشگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی، مبادله دانشجو و اساتید از جمله مواردی است که با اجرای برجام می توان با مراکز علمی و پژوهشی سایر کشورها انجام داد و از ظرفیت ها و امکانات حوزه بین الملل بهره مند شد.
ضرغام بیان کرد: اجرای برجام امکان استفاده از ظرفیت های علمی و مالی سایر کشورها را برای ایران فراهم کرد و از این پس ایران می تواند با انعقاد تفاهم نامه ها، قراردادها و نیز عضویت در بنیادها و انجمن ها و موسسات علمی از ظرفیت های فراهم شده استفاده کند.
وی گفت: در پی اجرای برجام با دسترسی پژوهشگران و دانشمندان ایرانی به ظرفیت ها و امکانات، به همان نسبت نیز مسوولیت و پاسخگویی آنها به ملت ایران بیشتر می شود، بنابراین با اجرای برجام و تلاش پژوهشگران و فناوران کشور، امیدواریم که رشد علم و فناوری در کشور افزایش یابد.
ضرغام با اشاره به این که اکنون به لحاظ نسبت جمعیت در تولید علم، از جایگاه خوبی برخوردار هستیم، افزود: با اجرای برجام می توانیم در تبدیل یافته های پژوهشی به محصول با همکاری های بین المللی و استفاده از تجربیات اساتید حارج از کشور و انتقال تجربیان به داخل کشور گام های خوبی برداریم.
شنبه شب در پی انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات هسته ای ایران در راستای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1 5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد، روندی که نویدبخش شتاب گیری رشد و شکوفایی کشور در حوزه های مختلف از جمله علمی و فناوری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا