آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر از سال آینده اجرا می شود

نشست مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) با مدیران عامل صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی به منظور آشنایی هر چه بیشتر با آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر صحا برگزار شد.آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر توسط صندوق حمایت از صنایع الکترونیک تدوین شده است و نخستین آیین نامه سرمایه گذاری خطرپذیر محسوب می شود که قرار است توسط دولت برای نخستین بار در کشور اجرا شود.

علی وحدت مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) هدف از برگزاری این نشست را تعیین زمینه های همکاری های مشترک عنوان کرد و گفت: یکی از خدمات و وظایف صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، بر اساس اساسنامه، سرمایه گذاری ریسک پذیر بوده که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در دولت تدبیر و امید با همکاری وزارتخانه های عضو مجمع عمومی صحا، شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر تدوین شد و به تصویب رسید، گفت: این آیین نامه برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شده و هم اکنون در انتظار تصویب دولت است که امیدواریم در آغاز سال آینده، شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

مدیرعامل صحا خاطرنشان کرد: مدل اجرایی آیین نامه به این شکل است که یک شرکت خصوصی یا صندوق خصوصی، سبدی شامل حداقل ۳ طرح با رعایت مشخصات و استانداردهای از پیش تعیین شده برای سرمایه گذاری ریسک پذیر ارائه می کند، سپس صحا با اعطای تسهیلات ۵ ساله با نرخ سود ۶ درصد، به میزان سرمایه ای که شرکت یا صندوق سرمایه گذاری می کنند، از طرح ها حمایت خواهد کرد.

وی هدف از اجرای این روش را ترویج سرمایه گذاری ریسک پذیر توسط بخش خصوصی و نهادینه کردن این فرهنگ در اقتصاد کشور عنوان کرد و با تاکید بر اینکه شرکت های صنعتی محور اصلی فعالیت های اقتصادی کشور هستند، افزود: به عنوان مثال بخش زیادی از گردش مالی شرکت هایی که اخیرا موفق به کسب تاییدیه های دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده اند، مربوط به شرکت های صنعتی است که نشان می دهد زمین بازی در اختیار شرکت هایی است که تولید کننده اصلی ثروت در بخش صنعت هستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل در دولت نیز کارگروه برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، صدور ضمانت‌نامه و حمایت مالی و اعتباری از شرکت های فعال در صنایع الکترونیک را از مهم‌ترین خدمات این صندوق برشمرد که تسهیلات اعطایی صندوق با نرخ سود ٦ تا ١٨ درصد تا سقف ٣٠ میلیارد ریال ارائه می‌شود و با توجه به سطح فناوری متغیر است.

وحدت درباره تسهیلات آموزش صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک گفت: شرکت های حوزه صنعت الکترونیک چنانچه نیاز به آموزش های تخصصی نیروهای فنی خود داشته باشد، صندوق صحا، هزینه های برگزاری این دوره ها(داخلی و خارجی) و نیز هزینه های دعوت از کارشناسان خارجی جهت فراگیری آخرین فناوری ها را به صورت تسهیلات تقبل می کند.

مدیر عامل صحا، حمایت از تحقیقات مورد نیاز صنایع را محور دیگر فعالیت های این صندوق عنوان کرد و گفت: در این زمینه شرکت هایی که برای رفع نیازهای تحقیق و توسعه خود به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور، سفارش پژوهش های کاربردی دهند، هزینه های آنها به شکل تسهیلات از سوی صحا اعطا می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا