آمار مصرف ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی، درست نیست!

سینا پرس: مهندس رحیم سجادی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به بحران آب در کشور گفت: ما کشوری خشک و نیمه خشک هستیم و بارندگی ما حداقل است به همین دلیل  بحران آب داریم و از قبل هم داشته ایم. در موضوع بحران آب، وزارت نیرو با مشکل آب شرب رو به روست و از آب کشاورزی برای مصرف شرب برمی دارد در حالی که مشکل آب تنها مربوط به بخش کشاورزی نیست چون در همه جای کشور به دلیل کمبود آب کشاورزی، سطح زیر کشت امسال از پارسال کمتر شده است.

 

سجادی، افزایش جمعیت، کاهش بارندگی و شدت گرما که باعث افزایش تبخیر می شود را از دلایل شکل گیری بحران آب در کشور دانست و افزود: البته دوستان اشاره می کنند و درست هم می گویند که باید مصرف آب در بخش کشاورزی را بهینه کنیم و بهینه سازی مصرف هم نیاز به اعتبار دارد که الحق والانصاف دولت در همین سه چهار ماه اول امسال اعتبارات خوبی را به این کار اختصاص داده است. در خوزستان، در سیستان و در بحث آب های مرزی اعتبارات خوبی تخصیص یافته که انشاالله در حال اجرایی شدن است و با اجرایی شدن آنها کمک زیادی به افزایش بهره وری آب صورت می گیرد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک و صنایع با زیرسوال بردن آمارهایی که میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را 92 درصد کل آب کشور بیان می کنند، خاطرنشان کرد: آمارهایی که ارایه می شود درست نیست. اینها آمار مربوط به شرب و صنعت را می گذارند کنار بقیه را می گویند آب کشاورزی در حالی که وزارت نیرو هیچ موقع نمی تواند بگوید که ما چقدر آب به کشاورزی می دهیم چون این آب را که حجمی تحویل نمی دهند. ما از آنها خواسته ایم که این تحویل حجمی باشد یعنی کنتور بگذارند روی چاه، کنتور بگذارند روی کانال تا ببینند که چقدر آب مصرف می کنیم، ولی تعلل می کنند. شما از وزارت نیرو بپرسید که این 92 درصد را با کنتور اندازه گرفته اید؟ اگر بگویند آری، این دروغ است. فقط آب صنعت و شرب اندازه دارد چون پشت در خانه ها یک کنتور قرار داده اند. ما می گوییم چاه ها را برقی کنید، برای چاه ها کنتور بگذارید، می گویند برای ما صرف نمی کند بعد از کنتورگذاری بیاییم آن را قرائت کنیم چون برای ما هزینه دارد. من مطمئنم اگر آب را به صورت حجمی به کشاورزان تحویل بدهند، مصرف آب کشاورزی کمتر از 80 درصد خواهد بود. آیا باید پرت آب در شبکه ها هم به حساب بخش کشاورزی گذاشته شود؟

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از کارهایی که ما انجام می دهیم آبیاری تحت فشار است. تازه ما آبیاری تحت فشار که انجام می دهیم آب بهینه گیاه را می توانیم بدهیم یعنی همه محصولات ما با کم آبیاری تولید می شود. با اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار، 40 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

سجادی با اشاره به توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار به ویژه آبیاری قطره ای در کشور، گفت: آبیاری قطره ای قبلا فقط برای باغات انجام می شد اما حالا خوشبختانه برای همه کشت های ردیفی انجام می شود. به همین دلیل متوسط برداشت گوجه فرنگی که قبلا 30 تن بوده ، الان به 50 تن رسیده که این افزایش محصول، به اقتصاد کشاورز کمک می کند. از طرف دیگر اجرای سیستم آبیاری قطره ای و آبیاری تیپ صرفه جویی زیادی در مصرف آب به همراه دارد.  با این وجود از 8 میلیون هکتار اراضی آبی کشور، تازه یک میلیون و 300 هزار هکتار به سیستم های تحت فشار مجهز شده است. پیش بینی ما این است که سالی 200 هزار هکتار از اراضی را به این سیستم ها مجهز کنیم و کشور هم بیش از این پتانسیل ندارد چون اگر ما بگوییم سالی 400 هزار هکتار، همه چیز قحطی می شود از لوله پلی اتیلن گرفته تا لوازم و تجهیزات دیگر. توان علمی و فنی کشور امکان اجرای سالی 200 هزار هکتار را می دهد.  البته دولت و مجلس در این زمینه کمک زیادی کردند و اعتبار خوبی را تامین کردند که انشالله این پیش بینی ها عملی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا