نانوفناوری در خدمت مدیریت آب و فاضلاب

زمانی که تجهیزات ساخته شده بر پایه فناوری نانو جایگزین تجهیزات معمول می شوند، سازوکارها تغییر یافته و گاه چندین عملکرد جدید در خصوص محصول مورد انتظار است. شواهد حاکی از آن است که درصد بسیار بالایی از محصولات آینده متکی بر فناوری نانو خواهد بود و انتظار می رود این فناوری تا سال 2050 چهره زندگی بشر را به کلی تغییر دهد.

یکی از چالش های اصلی کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان در حال حاضر بحث تامین آب پایدار، کافی و باکیفیت برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان است. کمیت آب، تا حد زیادی وابسته به میزان بارش نزولات جوی است هرچند استفاده از روش هایی چون شیرین سازی آب دریا هم معمول شده است که فناوری نانو در این زمینه می تواند ایفای نقش کند. اما در بحث افزایش کیفیت آب و تصفیه آن، استفاده از فناوری نانو روز به روز ابعاد گسترده تری می یابد و بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.

در ادامه به معرفی چندین دستاورد ارزنده پژوهشگران ایرانی در حوزه کاربرد محصولات فناوری نانو برای تصفیه آب و فاضلاب می پردازیم.

سامانه الکترودیالیز انتخابی جهت نیترات زدایی از آب

این محصول که توسط شرکت پیام آوران نانوفناوری فردانگر تولید شده است با عبور جریان آب از یک سری غشاهای آنیونی و کاتیونی موجب حرکت یون های داخل آب از خوراک به سمت بخش تغلیظ شده می شود. یون نیترات از طریق غشاهای تبادل آنیونی مخصوص نیترات به سمت آند حرکت می کند. با حرکت یون نیترات به سمت آند، این یون ها از غشاهای کاتیونی عبور نمی کنند در نتیجه در آن نقطه به دام افتاده وارد جریان پساب حاوی نیترات می شوند. در این حالت با استفاده از انرژی کمتر و بدون تغییر محسوس در یون های موجود در آب، می توان به کاهش آلاینده مورد نظر اقدام کرد. در این روش درصد بازیابی آب تا 95 درصد می رسد.    

سامانه تصفیه پساب صنعتی با روش پلاسما

این سامانه که توسط شرکت پالایش پلاسما صنعت تولید شده است امکان تصفیه پساب صنعتی بر پایه پلاسما با ایجاد میکروجرقه ها توسط تخلیه الکتریکی در نانوپانیه را فراهم می کند. نحوه کار این سامانه به این ترتیب است که در محیط پساب، حباب هایی در ابعاد نانو و میکرومتر را جهت ایجاد کاویتاسیون به وجود می آورد. واپاشی حباب ها باعث ایجاد دمای بالای موضعی می شود. از طرفی این جباب ها حاوی الکترون و یون می باشند که با واپاشی آنها انواع رادیکال های قوی و گندزدا تشکیل می شوند. این رادیکال ها در نهایت باعث ایجاد لخته و رسوب در پساب می شود که در نهایت به صورت جامد قابل جداسازی است.

در بحث افزایش کیفیت آب و تصفیه آن، استفاده از فناوری نانو روز به روز ابعاد گسترده تری می یابد و بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد

غشای نانوفیلتراسیون پلیمری

فناوری غشاهای پلیمری نانوفیلتراسیون به سبب فرمولاسیون، کنترل یکنواخت منافذ نانومقیاس و استفاده از پلیمرهای مهندسی، جزو فناوری های بسیار پیشرفته محسوب می شود.

در شرکت فناوری نانوکاسپین با همکاری دانشگاه نوشیروانی بابل، فناوری ساخت غشاهای نانوفیلتراسیون در دو فاز 1- ساخت ورق غشاهای نانوفیلتراسیون و 2- مدوله کردن غشاهای نانوفیلتراسیون به فرم مارپیچی حلزونی صورت گرفته است.

غشاهای سرامیکی نانوساختار

تصفیه آب و پساب های صنعتی با استفاده از غشاهای سرامیکی نانوساختار در فرآیندهای اولترا و نانوفیلتراسیون امکان پذیر است. همچنین این محصول می تواند در بازیافت مواد ارزشمند دارویی، غذایی و پروتئینی از پساب های کارخانجات مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. گفتنی است این محصول در شرکت دانش پژوهان صنعت نانو تولید شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا