نخستین نشست بین‌المللی “فضای مجازی و سبک زندگی”

دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام مستقر در دانشگاه تهران، نخستین نشست بین‌المللی «سبک زندگی و سلامت: فرهنگ و فضای مجازی» را با هدف بررسی عوامل مختلف مرتبط با حوزه فرهنگ و فضای مجازی، به ویژه فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی کشورهای اسلامی ۳۰ دی‌ماه‌ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار می‌کند.

در این همایش که به صورت مشترک توسط مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کرسی فرهنگ و فضای مجازی یونسکو انجام می‌گیرد، اندیشمندانی از کشورهای مختلف، به ویژه از کشورهای اسلامی به طرح دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت.
با توجه به ضرورت و اهمیت مباحث مربوط به فضای مجازی و سبک زندگی سالم، یکی از مهم‌ترین اهداف این نشست، تبیین نظریه‌ها، مفاهیم، مسایل وراه حل‌های مرتبط با فرهنگ و فضای مجازی در جهت تغییر در سبک زندگی سالم در پرتو دو فضایی شدن مسیر زندگی و هم‌چنین تدوین گزارش توصیفی وسیاستی برای ظرفیت‌ها و مسائل مرتبط با فرهنگ وفضای مجازی برای مسئولین وسیاستگذاران کشور است.
مهم‌ترین موضوعات و محورهای پیش‌بینی‌شده برای مورد بحث در نشست، عبارت‌اند از: رسانه‌های اجتماعی وتغییر و تحولات جدید در کشورهای اسلامی، دو فضایی شدن سبک زندگی و چالش‌های مرتبط با سلامت انسان، محیط زیست و ارتباطات اجتماعی، فضای مجازی، سبک زندگی وچالش‌های اجتماعی و اخلاقی در روابط دوستی و خانوادگی، توسعه اینترنت و فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی، شکاف دیجیتال و سواد رسانه‌ای در کشورهای اسلامی و فرهنگ سایبری و تغییرات در نحوه تعامل بین فردی و بین فرهنگی افراد با یکدیگر در فضای مجازی.
به گزارش دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام، پروفسور اندرو فینبرگ، استاد دانشگاه سیمون فریزر کانادا به عنوان سخنران کلیدی این همایش و اساتید برجسته‌ای چون پروفسور سلمان سید، پروفسور جان اندرسون، دکتر محمد النواوی، دکتر سحر خمیس و دکتر مزمل حسین از دیگر سخنرانان این نشست خواهند بود. از سخنرانان داخلی همایش نیز، علاوه بر دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر همایش، اساتید برجسته‌ ای از جمله دکتر محسنیان‌راد، دکتر مسعود کوثری، دکتر مصطفی تقوی، دکتر سید حسن حسینی و دکتر یونس شکرخواه در این نشست مهم به ارایه دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت.
این نشست با حمایت مرکز ملی فضای مجازی، پژوهشگاه ارتباطات و اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.
گفتنی است دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام، در سال ۱۳۷۱ به پیشنهاد «محمد عبدالسلام» اولین دانشمند مسلمان که جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد، در دانشگاه تهران تاسیس شد و پس از آن، شبکه دانشمندان جهان اسلام برای همکاری علمی و ارتباط بین دانشمندان مسلمان (ایرانی و غیر ایرانی) در دانشگاه تهران ایجاد شد و فعالیت خود را آغاز نمود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا