استفاده از اسپرم روباتیک برای لقاح مصنوعی

اسپرم برخی از مردان دارای مشکلات حرکتی هستند و به اصطلاح، شناگرانی ضعیف هستند، همین امر خود یکی از اصلی ترین عوامل ناباروری است. به همین منظور محققان آلمانی اسپرم های روباتیکی را تولید کرده اند که می تواند به راحتی وارد تخمک شود

با نگاه به این اختراع در ابتدا به نظر می رسد که یک رشته از DNA به دور یک سلول اسپرم پیچیده شده است؛ اما در واقع این مارپیچ پلیمری پوشیده شده از فلز است که می تواند به اطراف چرخیده و با یک میدان مغناطیسی دایره وار به جلو حرکت کند.

این تیم تحققاتی در پی آزمایش های خود موفق به ساخت سیستمی شده اند که " تحویل محموله های سلولی" نام گرفته است. در این روش برای تقویت اسپرم های کم تحرک، فارپیچ های کوچک فلزی به دور آنها بسته می شود. سپس سلول های اسپرم به وسیله چرخش میدان مغناطیسی کنترل می شوند.

این تیم تحقیقاتی درباره نحوه دقیق کار این روش این گونه بیان کردند که: «ما موفق به ساخت سلول های اسپرم موتوری مصنوعی شده ایم که در واقع نوع جدیدی از میکروموتورهای ترکیبی است. در این روش میکرومارپیچ های بسیار کوچک مانند موتور حرکتی اسپرم های ضعیف عمل کرده و آنها را به مقصد می رسانند.»

با نگاه به این اختراع در ابتدا به نظر می رسد که یک رشته از DNA به دور یک سلول اسپرم پیچیده شده است؛ اما در واقع این مارپیچ پلیمری پوشیده شده از فلز است که می تواند به اطراف چرخیده و با یک میدان مغناطیسی دایره وار به جلو حرکت کند و به این ترتیب اسپرم درون خود را نیز با خود به سمت تخمک حمل کند. محققان با تغییر جهت میدان مغناطیسی می توانند یک اسپرم را برای رسیدن به هدذف نهایی اش به سه جهت مختلف حرکت بدهند.

محققان در این باره بیان کردند که: «با وجود این که هنوز هم چالش های زیادی بر سر راه بارداری موفقیت آمیز با استفاده از این روش وجود دارد، ما بر این باوریم که پتانسیل این رویکرد جدید برای ایجاد باروری های موفقیت آمیز بسیار بالا است.»

منبع: Gizmodo