استفاده از حرارت لامپ رشته ای برای تامین انرژی آن

در دنیای امروزی ما بیشترین میزان استفاده از لامپ در اختیار لامپ های کم مصرف و لامپ های ال ای دی است ولی در کنار این موارد، لامپ های رشته ای برای سالیان متمادی بازار را در اختیار داشته اند ولی به علت مشکلاتی که در آنها به چشم می خورد، محبوبیت خود را از دست دادند.

این فیلتر به نحوی طراحی شده بود که نور مرئی را از خود عبور داده اما نور مادون قرمز را دوباره به سمت رشته منعکس می کند. بازتاب طول موج های IR به سمت رشته یاد شده آن را گرم تر و در نتیجه روشن تر کرد به این ترتیب مصرف انرژی الکتریسیته توسط این لامپ ها نیز کاهش پیدا کرد

حال به تازگی گروهی از محققان از مرکز تحقیقاتی MIT موفق به کشف روش جدیدی شده اند که به واسطه آن می توان انرژی لامپ های رشته ای معمولی را بهینه تر کرد. لامپ های رشته ای از لحاظ مصرف انرژی بسیار بدنام هستند زیرا علاوه بر نور، مقدار بسیار زیادی گرما نیز تولید می کنند.

گروه تحقیقاتی MIT در راستای پژوهش خود، رشته لامپ های معمولی را در نوع جدیدی از فیلتر بلوری پیچیدند. این فیلتر به نحوی طراحی شده بود که نور مرئی را از خود عبور داده اما نور مادون قرمز را دوباره به سمت رشته منعکس می کند. بازتاب طول موج های IR به سمت رشته یاد شده آن را گرم تر و در نتیجه روشن تر کرد به این ترتیب مصرف انرژی الکتریسیته توسط این لامپ ها نیز کاهش پیدا کرد.

با این حال لازم به ذکر است که این پژوهش هنوز هم در مراحل اولیه خود به سر می برد اما اگر کارایی این لامپ ها ثابت شود باید انتظار داشت که مصرف انرژی این دسته از لامپ ها نیز مانند سایر لامپ های ال ای دی و کم مصرف موجود در بازار شود.

منبع: Engadget

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا