گذر از دولت الکترونیک

با توجه به پیشرفت های چشمگیر در بخش های مختلف و ظهور تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، جوامع دچار تغییرات بنیادین و اساسی شده اند؛ بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته برای ارائه خدمات مطلوب به یک فرصت انکارناپذیر تبدیل شده و دولت ها در تلاش هستند با استفاده از این فناوری های پیشرفته خدمات بهتری به شهروندان خود ارائه کنند و از این گذر به یک دولت هوشمند تبدیل شوند.
دولت هوشمند، دسترسی الکترونیکی آسان و مناسب شهروندان به خدمات قابل ارائه ادارات دولتی، نهادها، موسسه ها و بنگاه های اقتصادی خصوصی را فراهم می کند. 
مصطفی بهمن آبادی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، عدم یکپارچگی دستگاه های اجرایی را مهمترین مشکل تحقق دولت هوشمند دانست و افزود: باید به سمت یکپارچگی خدمات دستگاه های اجرایی حرکت کنیم تا شرایط استقرار دولت هوشمند در کشور فراهم شود. 
وی با اشاره به اینکه قصد دولت، تحقق دولت هوشمند در کشور است، گفت: دستگاه های اجرایی و شهرداری ها اقداماتی در این زمینه انجام داده اند اما این اقدامات کافی نیست و باید با برنامه ریزی منسجم و سرعت بیشتری این روند ادامه یابد. 
بهمن آبادی، تکریم ارباب رجوع، سرعت در انجام کار و رضایت شهروندان را از جمله مزایای این طرح دانست و اظهار کرد: با تحقق این موضوع، مردم می توانند خدمات مناسب تری دریافت کنند. 
دبیر مجمع مدیران فاوای کشور بر لزوم بهره گیری از تجربیات سایر کشورها در زمینه استقرار دولت هوشمند در کشور تاکید کرد و گفت: باید از تجربیات، راهکارها و اقدامات سایر کشورها برای گذر از دولت الکترونیک به دولت هوشمند، بهره کافی را برد. 
وی با اشاره به اینکه اقدامات کشورهای مختلف دنیا در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است، تاکید کرد: با بومی سازی فعالیت ها، تجربیات و اندوخته های سایر کشورها در حوزه دولت هوشمند، می توان سرعت استقرار دولت هوشمند را در کشور شتاب بخشید. 
بهمن آبادی بیان کرد: رتبه اول دنیا در دولت هوشمند را کشور کره جنوبی از آن خود کرده و برخی از کشورها نیز در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده اند اما ما در این حوزه همانند دولت الکترونیک، بسیار ضعیف هستیم. 
وی تاکید کرد: هرچند در دولت الکترونیک رتبه مناسبی نداریم اما اقداماتی در این زمینه مانند ارائه برخی خدمات دستگاه های اجرایی از طریق پایگاه های اینترنتی انجام شده است که با برنامه ریزی مناسب می توان این فرایندها را به سمت استقرار دولت هوشمند هدایت کرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا