خط تولید تخم مرغ SPF به زودی راه اندازی می شود

به زودی خط تولید این محصول راه اندازی می شود؛ با دستیابی محققان کشورمان به دانش فنی این علم، ایران نیز به جمع دو کشور تولید کننده این محصول پیوست.به این بهانه گفت‌و‌گویی با دکتر محمد مجید ابراهیمی، مجری طرح کلان ملی کسب و انتقال دانش فنی تولید تخم مرغ SPF و رییس بخش تولید تخم مرغSPF انجام دادیم.

 

تخم مرغ SPF چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

تخم مرغ SPF ماده ای اولیه و زیر ساخت تولید اکثر واکسن ها و وسیله ای برای تکثیر سلول در فعالیت های آزمایشگاهی و پژوهشی است. این تخم مرغ برای تولید انواع واکسن ها و تحقیقات ویروس شناسی کاربرد فراوان دارد؛ این تخم مرغ ها یکی از بهترین محیط ها برای کشت برخی ویروس ها هستند بنابراین می توان با تولید آنها بسیاری از واکسن ها (به خصوص واکسن طیور) را تولید کرد.

چه ضرورتی باعث شد تا چنین طرحی در کشور اجرایی شود؟

این تخم مرغ، محصولی کاملا استراتژیک است و می توان از آن، در فناوری های بیولوژیکی و فرآورده های بیولوژیک استفاده کرد به همین دلیل، اهمیت کسب دانش فنی تولید این تخم مرغ ها به مراتب بالاتر از میزان صرفه جویی ارزی و ارزآوری آن برای هر کشوری محسوب می شود.

تخم مرغ SPF ماده ای اولیه و زیر ساخت تولید اکثر واکسن ها و وسیله ای برای تکثیر سلول در فعالیت های آزمایشگاهی و پژوهشی است.

در حال حاضر کشورهای پیشرو در این زمینه کدامند؟

هم اکنون فقط دو کشور آلمان و آمریکا به دانش فنی تولید این تخم مرغ دست یافته‌اند. چند کشور معدود جهان هم تحت لیسانس این دو کشور این تخم مرغ ها را تولید می کنند. سال 1388 با اعمال تحریم های غرب برعلیه ایران، صادرات آن به کشورمان متوقف شد بنابراین ایجاد احساس نیاز به تولید این محصول در داخل کشور باعث شد تا ایده این طرح کلان ملی سال 1389 به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارایه شود و پس از آن با ایجاد طی تفاهم نامه مشترک بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد دانشگاهی اجرای این طرح در دستور کار قرار بگیرد و در نهایت ماموریت انجام این کار به موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی محول شود.

 این طرح هم اکنون در چه مرحله ای به سر می برد؟

این طرح هم اکنون در مرحله تولید آزمایشگاهی است و به زودی خط تولید انبوه آن آغاز می شود. تولید این محصول از نظر کیفیت منطبق بر استانداردها و الگوهای جهانی است. خط تولید و اغلب امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت محصول هم در داخل کشور و با استفاده از دانش فنی ایرانی ساخته شده است.

 پس با افتتاح خط تولید این تخم مرغ ها وابستگی کامل ما به کشورهای خارجی به واسطه کسب دانش فنی تولید این تخم مرغ قطع می شود؟

بله. ما برای تامین این تخم مرغ ها سال ها به خارج از کشور وابسته بودیم.عمده نیاز ما به این تخم مرغ ها از کشور آلمان تامین می‌شد. به امید خدا با بهره برداری و افتتاح و راه اندازی خط تولید این تخم مرغ ها، وابستگی ما به کشورهای خارجی به طور کامل قطع خواهد شد.

قطعا با راه اندازی این خط تولید از خروج زیاد ارز هم جلوگیری خواهیم کرد؟

طبق برآورد انجام شده با بهره برداری و افتتاح خط تولید این محصول استراتژیک، سالانه از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری می شود؛ اگر ما مجهز به چنین دانشی نباشیم در صورت اعمال تحریم ها و شیوع بیماری ها، نیازمند به واردات واکسن و تقبل هزینه های بیشتری خواهیم بود.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا