تعداد افراد تحصیلکرده بی سواد در حوزه فناوری های نوین زیاد است

 اسفندیار چهاربند روز شنبه درهمایش دانش آموزی زیست فناوری و خلاقیت و مراسم امضای تفاهم نامه با دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری در زمینه گسترش همکاری در راستای ترویج زیست فناوری در کانون تربیتی سلمان فارسی، اظهار کرد: به دلیل تحول سریعی که در حوزه فناوری و علوم مختلف در سطح دنیا پیش آمده است، فارغ التحصیلان 15 سال گذشته دانشگاه ها، احساس بی سوادی نسبت به این علوم دارند.
وی با بیان اینکه تعریف سواد، با توجه به سرعت فناوری ها و نیز مولفه های آن همواره در حال تغییر است، افزود: در حال حاضر تعداد افراد تحصیلکرده ای که نسبت به علوم و فناوری های نوین، به دلیل سرعت تحولات در این حوزه بی سواد محسوب می شوند، زیاد هستند؛ از این رو فارغ التحصیلان باید خود را همواره در مسیر آموزش قرار دهند.
چهاربند با اشاره به امضای تفاهم نامه با ستاد توسعه زیست فناوری یادآور شد: پژوهش سراها به عنوان حلقه اتصال ستادهای دوازده گانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شتاب دهنده انتقال فناوری به دانش آموزان عمل می کنند.
وی افزود: با توجه به افت قیمت نفت در بازار جهانی و نگرانی در اقتصاد کشورها، می توانیم زیست فناوری را جایگزین نفت، ثروت یکصد ساله ای که به آن تکیه کرده ایم کنیم چراکه استفاده از امکانات امروز موجب توسعه پایدار کشور برای استفاده نسل آینده می شود.
چهاربند ادامه داد: اکنون آموزش و پرورش برای آشنایی معلمان با فناوری اطلاعات و ارتباطات، کلاس های سواد فضای مجازی را راه اندازی کرده است.

*** استقلال ملت ها، با فعالیت در حوزه زیست فناوری 
دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این همایش گفت: در آینده بسیار نزدیک زیست فناوری، فناوری نانو، فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم شناختی به عنوان چهار قله فناوری ها، کشورها را متحول خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه حوزه زیست فناوری از بین این چهار فناوری، اقتصاد و اشتغال را به خود اختصاص داده است، افزود: ستاد توسعه زیست فناوری برنامه ای را برای توسعه زیست فناوری در مدارس آغاز کرده و از این رو آموزش های فناوری در مقاطع راهنمایی و دبیرستان شروع شده است.
قانعی اظهار کرد: دانش آموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در صورت آشنایی با فناوری زیستی می توانند در شرکت های دانش بنیان مشغول شوند و این روند ایجاد اشتغال، ثروت و رفاه را برای کشور به همراه خواهد داشت. 
وی با اشاره به اینکه زیست فناوری یعنی ورود به قرارگاه فناوری همه افرادی که در حوزه زیستی فعالیت می کنند، بیان کرد: زمانی واردات 20 گرم داروی فاکتور 7 خونی برای استفاده بیماران هموفیلی 60 میلیارد تومان در سال یعنی گرمی 3 میلیارد تومان هزینه داشت اما محققان ایرانی توانستند با استفاده از باکتری و زیست فناوری به این تکنولوژی دست یابند تا ایران به عنوان دومین کشور تولیدکننده فاکتور 7 در دنیا شناخته شود.
قانعی با یادآوری اینکه زیست فناوری ملت ها را به استقلال می رساند، اظهار کرد: اکنون داروی نوترکیب فاکتور 8 نیز تولید و در بازار عرضه شده است. 
به گزارش ایرنا،همایش یک روزه دانش آموزی زیست فناوری و خلاقیت ویژه دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر تهران و با هدف آشناکردن دانش آموزان با زیست فناوری و نقش آن در زندگی و آینده کشور با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران امروز 26 دی ماه در کانون تربیتی سلمان فارسی برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا