امیدوارم در برنامه ششم تدبیری در مورد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اندیشیده شود

عبدالکریم رجبی با تأکید بر اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی، اظهار کرد: با توجه به بحث آلودگی هوا که در فصل زمستان افزایش می‌یابد، یکی از موضوعات مهم کشور لزوم توسعه استفاده از انرژی‌های پاک است. به‌هرحال موضوع آلودگی هوا با تعطیلی مدارس و اقداماتی ازاین‌دست حل نخواهد شد چراکه باید یک کار زیربنایی انجام شود. بدون تردید اهمیت دادن و کاربردی کردن انرژی‌های تجدیدپذیر ازجمله این اقدامات زیربنایی خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: باوجود این‌که همه به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر واقف‌اند اما آن اهمیتی که باید به این حوزه داده شود در دولت‌های مختلف موردتوجه قرار نگرفته است. کشورهای دیگر درزمینهٔ انرژی‌های تجدیدپذیر کارهای خوبی انجام داده‌اند و ما باید برنامه‌های آن‌ها را مطالعه کنیم و سپس یک حرکت اساسی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی هم باید موانع قانونی احتمالی را به‌ویژه در بحث بودجه و اعتبارات سالانه مرتفع کند. امیدواریم دولت پیشنهاد‌های خود را برای برنامه ششم توسعه ارائه نماید تا مجلس هم در این حوزه کمک کند. به‌هرحال یکی از مهم‌ترین راه‌های خروج از وضع کنونی کشور در زمینه آلودگی هوا که متأسفانه خسارت‌های زیادی به دنبال داشته، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

رجبی تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که در این دولت بسیار موردتوجه قرارگرفته مباحث زیست‌محیطی است یعنی هر پروژه مهم صنعتی یا عمرانی که قرار است اجرایی شود باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشد. انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به اینکه آلودگی‌های زیست‌محیطی را کاهش می‌دهند، به حفظ محیط‌زیست کمک خواهند کرد؛ بنابراین یکی از اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست هم می‌تواند توجه بیشتر به این حوزه باشد. این سازمان باید تلاش کند دستگاه‌های مربوطه را به توسعه منابع انرژی‌های تجدیدپذیر تشویق نماید.

وی ادامه داد: علاوه بر این، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای محیط‌زیست صرفه اقتصادی به همراه دارد چراکه هزینه‌های پاک‌سازی محیط را کاهش می‌دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر جایگاه انرژی‌های تجدید پذیر در برنامه ششم توسعه، گفت: ما هنوز برنامه ششم توسعه را ندیده‌ایم که ببینیم دولت چه پیشنهاد‌هایی ارائه کرده است؛ اما قطعا نظر مجلس نسبت به این امر مثبت است و در کمیسیون‌های تخصصی هم در این زمینه کار خواهد شد. با توجه به اینکه کاهش آلودگی هوا یکی از دغدغه‌های مهم همه ما است، امیدواریم در برنامه ششم یک تدبیر جدی در این حوزه اندیشیده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند امکان صادرات بیشتر برق را برای کشور فراهم کند، عنوان کرد: یکی از جنبه‌های اساسی سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر همین موضوع است. هرچند که باید اولویت به مصارف داخلی داده شود اما یکی از مواردی که می‌تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد گام برداشتن در عرصه انرژی‌های نو است به‌نحوی‌که هم نیازهای داخلی ما مرتفع شود و هم در حوزه صادرات، قدم‌های خوبی برداریم. حتما باید در زمینه انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری لازم انجام و تسهیلات مناسب به تولیدکنندگان ارائه شود تا امکان تقویت و گسترش استفاده از این انرژی‌ها در کشور فراهم شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا