سیستم های آبیاری تحت فشار تاثیری در صرفه جویی مصرف آب ندارد

سیناپرس: دکتر امین علیزاده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: اینکه بخش کشاورزی را در بحث اتلاف آب متهم می کنند، از یک طرف درست است و از یک طرف اشتباه. اغلب گفته می شود که راندمان آبیاری در کشور پایین است اما اگر با مفهوم علمی به این موضوع نگاه کنیم، راندمان آبیاری در ایران نه تنها پایین نیست بلکه خیلی هم بالاست چون ما مزارع را کم آبیاری هم می کنیم. خیلی ها می گویند که ما باید راندمان آبیاری را از 30 درصد به 70 درصد برسانیم که به نظر من، الان هم این راندمان 70 درصد است. 

 

علیزاده افزود: ریشه مشکل ما این است که سطح زیرکشت زیادی داریم. یعنی 8 تا 10 میلیون هکتار زمین کشاورزی را با آب کمی که در اختیار داریم آبیاری می کنیم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، راهکار صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی را کاهش سطح زیر کشت و روی آوردن به کشاورزی صنعتی دانست و خاطرنشان کرد: ما در ایران 10 تا 15  مترمکعب آب می دهیم تا فقط گیاه سبز شود و این آب را جزو تلفات حساب می کنند در حالی که اگر این آب به زمین داده نشود، اصلا گیاه سبز نخواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: ما باید به جای آنکه گیاهان را در مزرعه کشت کنیم، آنها را به صورت نشایی پرورش دهیم و سپس به مزرعه منتقل کنیم. این روش در مورد اکثر گیاهان صیفی مثل هندوانه، خربزه، گوجه فرنگی، چغندر قند و… امکانپذیر است هرچند که در مورد گندم و جو و یونجه کارآیی ندارد.

مولف کتاب «طراحی سیستم های آبیاری» با تاکید بر ضرورت توسعه  کشت متراکم و گلخانه ای در کشور، یادآور شد: ما باید به سمت کشاورزی فشرده برویم که در یک سطح کوچک، تولید محصول زیاد با آب کم داشته باشیم. ما باید به فرض 100 هزار بوته چغندر قند در هر هکتار کشت کنیم که هم اکنون این مقدار به طور متوسط 30 هزار بوته در هر هکتار است.

علیزاده، تولید پایین محصول در واحد سطح را علاوه بر کم آبیاری، معلول علت های دیگر دانست و گفت: آب یکی از وسایل تولید است در حالی که ما برای کشاورزی مطلوب به ماشین آلات خوب، کود خوب، کشاورزی حفاظتی و… نیاز داریم که متاسفانه اینها وجود ندارد بنابراین از آبی که صرف کشاورزی می شود، محصول خوبی برداشت نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ضایعات بالای محصولات کشاورزی که در حقیقت هدررفت آب است، متذکر شد: هم اکنون دولت یارانه زیادی برای تغییر سیستم های آبیاری می دهد که به نظر من هیچ تاثیری در صرفه جویی مصرف آب ندارد. چون با توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار، کشاورزان هرچه از مصرف آبشان کم می شود، سطح زیر کشت را بالا می برند و عملا صرفه جویی صورت نمی گیرد.

وی با تاکید بر لزوم واردات آب مجازی به کشور، خاطرنشان کرد: من با خودکفایی در همه محصولات کشاورزی موافق نیستم بلکه باید در کشور، محصولات استراتژیک همچون گندم در سطحی تولید شود و بقیه محصولات را وارد کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا