از بین بردن آلودگی نفتی آب با تابش نور خورشید

پژوهشگران موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان آلودگی‌های موجود در پساب‌های خارج شده از میان سنگ‌های حاوی نفت را پاکسازی کرد. برای این کار، تنها از نانوذرات و نور خورشید استفاده است؛ بنابراین می‌توان این روش را یک راه ارزان و اثربخش برای تصفیه آب قلمداد کرد.
فرانک گو از دانشگاه واترلو فتوکاتالیستی ارائه کرده است که می‌تواند واکنش‌های شیمیایی را تسریع کند. این فتوکاتالیست که حاوی نانوذرات است با استفاده از نورخورشید می‌تواند اسیدهای نفتانیک را از میان پساب‌های خارج شده از مخازن نفت حذف کند. این کار در مدت زمانی در حدود یک ساعت انجام می‌شود. اسیدهای نفتانیک ماده‌ای است که می‌تواند سلامت انسان و اکوسیستم پیرامون ما را تهدید کند. وجود این ترکیبات در آب خارج شده از مخازن می‌تواند تا چند دهه اکوسیستم را آلوده کند.
تیم لیشاک از محققان این پروژه می‌گوید: «در حدود میلیاردها تن آب در برکه‌های ایالت البرتا وجود دارد. زدایش اسیدهای نفتالیک یکی از چالش‌های بزرگ در کانادا است. روش‌های رایج برای این کار چندان کارآمد نبوده یا اگر کارآمد هستند بسیار گرانقیمت‌اند. این فناوری جدید می‌تواند به‌صورت عملی برای تصفیه ارزان و ساده آب مورد استفاده قرار گیرد.»
برخلاف روش‌هایی نظیر فیلتر کردن یا کلرزنی، این روش بسیار ارزان و مبتنی بر انرژی خورشیدی است. در این روش از نانوذرات برای شکستن آلایندگی استفاده می‌شود. نور خورشید که به فتوکاتالیست برخورد می‌کند موجب شکسته شدن ذرات آلودگی و تبدیل شدن آن‌ها به اتم‌های منفرد می‌شود. این روش کاملاً متکی به انرژی خورشید بوده و نانوذرات مورد استفاده در آن نیز دوباره قابل استفاده است.
قدم بعدی در این پروژه آن است که محققان جنبه‌های مختلف این فرآیند را بررسی کنند تا به طور کامل با الزامات و استانداردهای محیط‌زیست کانادا همخوانی داشته باشد.
دانشگاه واترلو با بیش از 35 هزار دانشجو در قلب مرکز فناوری کشور کانادا قرار گرفته است. این دانشگاه از جمله مراکز نوآور در این کشور محسوب می‌شود.