رابطه بین آگاهی‌های فراشناختی و سبک‌های یادگیری با اضطراب امتحان دانش‌آموزان

جامعه این پژوهش که توسط حسن کارشکی در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه فردوسی مشهد و با راهنمایی دکتر محمد سعید عبدخدایی انجام شده، شامل تمام دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در شهر مشهد است و نمونه آماری این پژوهش نیز شامل ‎384 نفر از دانش‌آموزان دختر دوره دوم و سوم دبیرستان در نواحی سه، پنج و هفت آموزش و پرورش مشهد است.

در این پژوهش، داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه‌های رویکردهای مطالعه (مارتون و سلجو)، اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران، آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون و خودتنظیمی پنتریچ و دیگروت گردآوری شده است.

نتایج نشان داد: بین آگاهی‌های فراشناختی و اضطراب امتحان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین سبک یادگیری و اضطراب امتحان و بین آگاهی فراشناختی و خودتنظیمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، بین خودتنظیمی و اضطراب امتحان رابطه منفی و معنادار و بین سبک یادگیری و خودتنظیمی ارتباط وجود دارد.

همچنین بین آگاهی فراشناختی و سبک‌های یادگیری با اضطراب امتحان با میانجی نقش خودتنظیمی رابطه معناداری وجود ندارد.

یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که که مولفه‌های آگاهی‌های فراشناختی و سبک‌های یادگیری با خودتنظیمی و اضطراب امتحان رابطه دارند و شایسته است که با فراهم آوردن شرایط مناسب برای رشد آگاهی‌های فراشناختی، سبک یادگیری مناسب و آموزش راهبردهای خودتنظیمی گامی در جهت یادگیری بیشتر برداشته شود.

به گزارش ایسنا، این پژوهش با عنوان «بررسی رابطه بین آگاهی‌های فراشناختی و سبک‌های یادگیری با خودتنظیمی و اضطراب امتحان» توسط حسن کارشکی در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه فردوسی نگاشته شده و استاد راهنمایی دکتر محمد سعید عبدخدایی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا