پژوهش در حوزه گیاهان زراعی مطلوب نیست

 او سال 1365 در رشته زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه زنجان قبول شد و سال 1369 مدرک لیسانسش را از این دانشگاه دریافت کرد. سال 1372 مجددا در کنکور شرکت کرد و با قبولی در دانشگاه تربیت مدرس تهران در مقطع فوق لیسانس به تحصیلش ادامه داد. سال 1382 با قبولی در رشته اکولوژی گیاهان زراعی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و سال 1387 موفق به اخذ مدرک دکترایش از این دانشگاه شد.

وی به مدت 7 سال  به عنوان عضو هیات عملی جهاد دانشگاهی زنجان به فعالیت پرداخت و به عنوان معاون آموزشی و پژوهشی و مدیر عامل موسسه آموزشی این دستگاه خدمت کرد. سپس سال 1373 به دانشگاه زنجان منتقل شد و به عضویت هیات علمی این دانشگاه  درآمد و به عنوان مدیر مزرعه آموزش و پژوهشی جهاد دانشگاهی و سپس به عنوان معاون دانشجویی و فرهنگی این دانشگاه به فعالیت پرداخت.

جمشیدی که در طول خدمت خود در دانشگاه زنجان سوابقی دیگر مانند مدیر نظارت و ارزیابی (سال 1379)، معاون اداری و مالی (سال 1380) ،مدیر نظارت و ارزیابی(سال 1382) و ریاست دانشکده کشاورزی(سال 1387) در کارنامه خود  دارد، از شهریور سال گذشته تاکنون به عنوان رییس دانشگاه زنجان به فعالیت خود ادامه داده است. چاپ و انتشار بیش از 35 مقاله در سطح ملی و بین المللی از دیگر سوابق علمی دکتر خلیل جمشیدی است. با او به بهانه فعالیت ها و تجارب علمی اش گفتگوئی انجام دادیم.

چی شد که رشته کشاورزی را انتخاب کردید؟

من بچه آخر خانواده بودم و پدر و مادری پیر و بیماری داشتم. از سوی دیگر وابستگی عاطفی شدید به آنها داشتم.هرچند نمره قبولی ام در کنکور خیلی خوب بود اما به دلیل شرایط خاص خانوادگی ام مجبور بودم تنها در شهر زنجان ادامه تحصیل دهم. آن زمان به غیر از دو رشته اصلاح نباتات و علوم دامی ، هیچ رشته تحصیلی دیگری در استان زنجان نبود به همین دلیل مجبور شدم از بین این دو رشته، اصلاح نباتات را انتخاب کنم. کم کم با گذشت زمان علاقمندی من به این رشته زیاد شد. همین علاقه باعث شد تا مقطع دکترا هم ادامه تحصیل دهم.

هیچ وقت از اینکه این رشته را انتخاب کردید پشیمان نشدید؟

شاید من تا زمانی که اطلاعی از پیام و فرمایش قرآن نداشتم به دلیل تفاوت های زیادی که بین این رشته با سایر رشته ها از نظر بازار کار و سطح درآمد وجود دارد از انتخاب این رشته رازی نبودم اما بعدها با آغاز  پژوهش های قرآنی و صراحت فرمایش خداوند متعال در خصوص نیکی به پدر و مادر، خدا را بابت انتخاب معامله اخروی به جای دنیوی شاکر هستم.

 اگر شانس دوباره ای داشته باشید و به عقب برگردید بار دیگر این رشته را انتخاب می کنید؟ آیا این راه رفته را دوباره دنبال می کنید؟

بله اگر دوباره این علم و اطلاع ( نیکی به پدر و مادر) را داشتم حتما این کار را دوباره انجام می دادم.

هم اکنون جایگاه رشته کشاورزی را در ایران و جهان چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا اساسا در ایران به این رشته بهایی داده شده است؟

هم اکنون رشته اکولوژی محیط زیست جایگاه بسیار خوبی در جهان دارد زیرا بخشی از گره مشکل های زیست محیطی جوامع بشری با این رشته تخصصی حل می شود. هرچند در ایران به این مساله پرداخته شده و مقاله های علمی زیادی به چاپ و انتشار رسیده اما این فعالیت ها در حد انتظار نیست. با این وجود خدا را شکر، اخیرا فعالیت هایی در ایران آغاز شده و نهادها و انجمن هایی در این خصوص با کمک مردم پایه گذاری شده است. خوشبختانه این فعالیت ها روز به روز در حال گسترش است زیرا مردم به این باور رسیده اند برای تولید و امنیت مواد غذایی و تعامل بهتر با محیط  و رفتارها باید به سمت خاک، گیاه، آب، دام و هوا و انسان سالم برویم.

در حال حاضر متخصصان این رشته چه مشکل هایی پیش رو دارند؟ شما برای رفع این مشکل چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

متاسفانه با وجود اهمیت این رشته در بحث محیط زیست، کشاورزی و … اما بازار کار زیادی برای متخصصان این رشته وجود ندارد به همین دلیل اغلب کسانی که وارد این رشته شده اند به سمت دانشگاه ها یا مراکز تحقیقاتی خاص هدایت شده اند. این افراد تمام تلاش خودشان را برای بهبود وضع محیط زیست می کنند اما فریادشان به گوش تصمیم گیران نمی رسد یا اگر هم می رسد اثر گذاری زیادی ندارد. از سوی دیگر عموم مردم نیز در این خصوص تجربه های کسب کرده اند که خود را بی نیاز از مشاوره های فنی و عملی متخصصان این رشته می بینند و بر اساس آن یافته ها و تجربه ها اظهار نظر می کنند به همین دلیل متاسفانه این رشته مانند سایر رشته ها بازار کار ندارد.

با وجود تمام این مشکل ها آینده این علم را در کشورمان چگونه ترسیم می کنید؟ آیا آینده روشنی در انتظار متخصصان این رشته است؟

آینده این علم بسیار روشن است زیرا تمامی وقایع و اتفاق های اکوسیستم های کره زمین و جان انسان و سایر موجودها مانند پدیده گرم شدن کره زمین، امنیت غذایی،روش تولید غذا و تمام مشکل هایی که تمام جوامع بشری از آن رنج می برند در رابطه با این علم است و روز به روز نیاز بشر به این علم بیشتر می شود.

در پایان چه توصیه ای به دانشجویانی که قصد انتخاب این رشته را دارند، دارید؟

دانشجویان در وهله نخست باید سعی کنند بر اساس شناخت ،علاقه و مطالعه قبلی شان این رشته را انتخاب کنند زیرا علاقه بخشی از کار است . مطمئنا کسانی که بدون علاقه وارد این رشته می شوند در آینده متخصص نخواهند شد. هرچند من هم برخلاف میل باطنی ام این رشته را انتخاب کردم اما واقعا علاقمند به این رشته شدم به گونه ای که اکنون احساس می کنم این رشته یکی از بهترین رشته های دنیا است. رشته‌ای که می تواند به کمک تمام جوامع بشری بیاید به همین دلیل از دانشجویان خواهش می کنم ابتدا نسبت به این رشته شناخت کافی کسب کنند و پس از گرفتن مشاوره از متخصصان امر، این رشته را با آگاهی کامل و علاقه انتخاب کنند.

 

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا