دریافت خدمات بانکی در شعب برای نابینایان میسر شد

امیر سرمدی از کارشناسان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها گفت: در هفدهم مرداد ماه سال 91 بانک مرکزی بخشنامه‌ای را مبنی بر این که افراد نابینا برای حضور در شعب بانک‌ها نیاز به همراه و معتمد ندارند ابلاغ کرد. در همین راستا، انجمن نابینایان ایران با همکاری شرکت دانش بنیان پکتوس طرحی را ارائه کردند تا افراد نابینا بتوانند به صورت مستقل تمام عملیات بانکی ارائه شده در شعبه بانکی را شخصا انجام دهند.

وی اظهار کرد: در این طرح، نرم افزاری با عنوان «سامانه بانکی ویژه نابینایان» تعریف کردیم که در آن تمام فرم‌های موجود در شعب بانک‌ها در داخل این نرم‌افزار پیاده سازی شده است. در کنار این نرم‌افزار، افراد نابینا با استفاده از دستگاه برجسته‌نگار که شامل مانیتور و صفحه کلید بریل است، می‌توانند فرم‌های بانکی را پر کرده و پرینت بگیرند.

وی اضافه کرد: با استفاده از این تجهیزات، افراد نابینا در شعب بانک‌ها به صورت صوتی و بریل به تمام فرم‌های بانکی دسترسی دارند و این افراد می‌توانند به صورت مستقل فرم‌های مربوط را پر کنند و پس از گرفتن پرینت از فرم‌های مربوط، خدمات بانکی را دریافت کنند.

این کارشناس با اشاره به نحوه عملکرد دستگاه برجسته‌نگار و نرم‌افزار طراحی شده، خاطرنشان کرد: زمانی که فرد نابینا وارد شعبه بانک می‌شود، متصدی باجه، نرم‌افزار را اجرا و فرد نابینا به وسیله دستگاه برجسته‌نگار خدمات مورد نیاز بانکی را با پر کردن فرم‌های مربوط دریافت می‌کند.

به گفته وی، این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده است که به صورت گویا انواع فرم‌های بانکی را به فرد نابینا معرفی می‌کند و فرد با باز کردن فرم مورد نظر می‌تواند موارد مندرج شده در آن را پر کند.

سرمدی، دستگاه برجسته‌نگار را شامل مانیتور و صفحه کلید بریل دانست و افزود: زمانی که دستگاه برجسته‌نگار به کامپیوتر متصل می‌شود، تمام بخش‌های موجود در کامپیوتر، اعم از فایل‌های «ورد» و تمام مطالب نوشتاری در سایت‌های اینترنتی در داخل مانیتور بریل، نمایش داده می‌شود.

به گفته وی، بخش بالایی دستگاه برجسته‌نگار نیز صفحه کلید است و بخش پایینی آن خروجی بریل را برای افراد نابینا فراهم می‌کند که به آن مانیتور بریل می‌گویند.

سرمدی، سلول‌های برجسته از نوع پیزوالکتریک را از مزایای دستگاه‌ برجسته‌نگار دانست و در این باره توضیح داد: پیزوالکتریک در صنعت به عنوان فلز «حافظه دار» مطرح است؛ به این صورت که زمانی که ولتاژ به آن داده می‌شود، تغییر طول در آن ایجاد می‌شود و ما در این مطالعات از این خاصیت استفاده کردیم.

وی اضافه کرد: در زیر هر نقطه بریل دو تیغه پیزوالکتریک و برای هر کاراکتر بریل 8 تایی، 16 تیغه پیزوالکتریک نصب شده است. زمانی که تیغه پیزوالکتریک در این دستگاه فعال می‌شود،‌ این فلز حرکت می‌کند و این امر موجب هدایت پین به سمت بالا خواهد شد، به این ترتیب خط بریل بر روی دستگاه برجسته می‌شود و کاربر می‌تواند متن را بخواند.

کارشناس این طرح تحقیقاتی خاطرنشان کرد: فناوری قدیمی استفاده شده در این دستگاه سیم‌پیچی بوده که جریان زیادی را مصرف می‌کرد و پس از مدتی دستگاه برجسته‌نگار داغ می‌شد. مانیتورهای پیزوالکتریک تنها در 13 شرکت دنیا تولید می‌شود که ایران یکی از آنها است.

سرمدی از تجهیز سه شعبه بانک در تهران به سامانه بانکی ویژه نابینایان خبر داد و گفت: قرار است بانک شهر، سه شعبه خود در میدان ونک، میدان ولیعصر و شعبه مقدس اردبیلی را به این سامانه مجهز کند تا افراد نابینا با مراجعه به این سه شعبه بتوانند از خدمات بانکی استفاده کنند.

وی با بیان این که مهرماه امسال خدمات دسترس‌پذیری شعب بانک برای نابینایان در پست بانک اجرایی شده است، اعلام کرد: روز شنبه، 26 دی ماه جاری سامانه بانکی ویژه نابینایان در بانک شهر شعبه میدان ونک رسما افتتاح می‌شود.

سرمدی تصریح کرد: در تمامی کشورهای اروپایی و آمریکایی، مسؤولان سعی می‌کنند تمامی خدمات اجتماعی را به صورت برابر برای افراد جامعه فراهم کنند اما متأسفانه در کشور ما حق شهروندی برابر و استفاده یکسان از خدمات مختلف اجتماعی در عمل جزو حقوق مسلم معلولان به شمار نمی‌رود و این قشر محروم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: در خصوص خدمات بانکی نیز، هنوز نابینایان قادر به استفاده از دستگاه‌های عابر بانک نیستند و این دستگاه‌ها برای این قشر مناسب‌سازی نشده، ضمن آن‌که سایت‌های بانک‌ها و اینترنت بانک‌ها نیز برای افراد نابینا دسترس‌پذیر نیست.

سرمدی با تاکید بر این که امروزه فناوری اطلاعات نقش بسزایی در رفع مشکلات معلولان به ویژه نابینایان ایفا می‌کند، ابراز امیدواری کرد که اقدام این دو بانک منجر به گسترش بیش از پیش فناوری اطلاعات در زندگی معلولان شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا