قلیان ده ها برابر از سیگار خطرناک تر است

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد مصرف قلیان بر خلاف تصور عموم مردم که آن را سالم تر از سیگار و سایر دخانیات مشابه می دانند ، بسیار مضر بوده و افراد مصرف کننده قلیان به طور جدی سلامت خود را به خطر می اندازند زیرا مصرف یک قلیان برابر با وارد شدن حجم زیادی از مواد سمی به داخل بدن است .

مصرف یک قلیان در برابر مصرف یک نخ سیگار به میزان 125 برابربیشتر  دود تولید کرده وحجم قطران موجود در یک قلیان بیست پنج برابر بیشتر از یک سیگار بوده . همچنین میزان نیکوتین وارد شده به بدن افراد مصرف کننده قلیان در برابر کسانی که سیگار می شکند ، دو نیم برابر و میزان گاز سمی مونواکسید کربن وارد شده به بدن در هنگام مصرف قلیان در مقایسه با کشیدن سیگار ، ده برابر بیشتر است .

در همین رابطه پژوهشگران دانشکده بهداشت و سلامت دانشگاه پیتزبورگ ، اقدام به بررسی و مطالعه مواد سمی موجود در قلیان کرده و دریافتند مصرف یک قلیان در برابر مصرف یک نخ سیگار به میزان یک صد و بیست و پنج برابر بیشتر دود تولید کرده وحجم قطران موجود در یک قلیان بیست پنج برابر بیشتر از یک سیگار بوده . همچنین میزان نیکوتین وارد شده به بدن افراد مصرف کننده قلیان در برابر کسانی که سیگار می شکند ، دو نیم برابر بیشتر است . بر اساس این مطالعات ، مضرات گسترده قلیان در برابر سیگار ، منحصر به موارد فوق نبوده و میزان گاز سمی مونواکسید کربن وارد شده به بدن  در هنگام مصرف قلیان در مقایسه با کشیدن سیگار ، ده برابر بیشتر است .

گفتنی است سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده دکتر بریان . ای . پریماک ، استادیار و رئیس انجمن بهداشت دانشگاه پیتزبورگ قراردارد . وی در رابطه با مقایسه سموم و مضرات مصرف سیگار و قلیان اعلام کرد : مقایسه مصرف سیگار و قلیان ، کاری پیچیده و دشوار است زیرا این دو ماده دخانیاتی از الگوهای ساختاری متفاوتی برخوردار هستند . یک فرد سیگاری حرفه ای ممکن است در طول روز بیش از بیست نخ سیگار مصرف کند اما افراد مصرف کننده قلیان ممکن است در طول روز حداکثر دو یا سه بار به مصرف آن بپردازند .

این مساله از این نظر دارای اهمیت است که مصرف قلیان در سال های گذشته به شدت در سراسر جهان افزایش یافته است و این موضوع تنها منحصر به کشورهای شرقی نبوده و استفاده از قلیان با سرعت غیر قابل تصوری در جوامع غربی نیز فراگیر شده است . بر اساس گزارش رسمی مرکز پیشگری و کنترل بیماری ها در ایالات متحده امریکا ، برای نخستین بار در طول تاریخ این کشور ، مصرف قلیان بر مصرف سیگار در بین جوانان و نوجوانان طی یک ماه گذشته پیشی گرفته است . در حقیقت بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده  از سوی مقامات بهداشت ایالات متحده آمریکا حدود یک سوم دانشجویان آمریکائی به مصرف قلیان می پردازند و این موضوع در حالی است که بسیاری از این افراد به طور کلی پیش از این از مصرف کنندگان دخانیات نبوده اند . شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال علمی  گزارش های بهداشت عمومی یا Journal Public Health Reports منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا