گزارش تصویری از پارک تیرادنترو (Tierradentro)

اگر چه تاریخ قاره آمریکا از دوره کشف شدنش توسط کریستف کلمب شروع می شود ولی در حقیقت این قاره دارای ساکنین و مردمانی بوده که هزاران سال بدون هر گونه تماس با مردم سایر قاره ها به زندگی خود ادامه داده و تمدن خاص خود را ایجاد کردند.  تمدنی که امروزه نشاندهنده قدمت و تاریخچه سرزمینی است که موطن اصلی سرخپوستان به شمار می رفته است .  یکی از مهمترین آثاری که نشان دهنده هنر و معماری سرخپوستان آمریکائی در زمانی است که هنوز پای انسان  سفید پوست اروپائی به این قاره باز نشده بود ، مجموعه مقبره هایپوگیا است .   

این پارک که تاریخچه و قدمت آن به سده های 6  تا 9  میلادی باز می گردد نمونه بسیار خوبی از گذشته کلمبیا به حساب می آید و مردم محلی  به آن هایپوگیا می گویند. هایپوگیا که اتاق های تدفین دوره باستان کلمبیا است در یکی از کاوش های باستان شناسان پیدا شد که خود به بخش های مختلفی  تقسیم بندی می شود.

این پارک جدا  از اینکه سایت مهمی برای باستان شناسی به حساب می آید و از ارزش تاریخی بالایی بر خوردار است، قطب مهم و باارزشی در صنعت گردشگری منظقه محسوب می شود .

در سرتاسر این پارک  مجسمه های یاد بود بسیاری دیده می شود که چشم انداز پارک را بسیار زیبا و دیدنی کرده اند .

هایپوگیا یا همان اتاق های تدفین که صخره ای هستند دارای بخش ورودی در جهت غرب هستند که  با راه پله ای به اتاق اصلی هدایت می شوند که نزدیک به  5  تا 8  متر پایین تر از سطح زمین قرار گرفته است.  در پیرامون این اتاق اصلی چندین اتاق کوچک تر نیز وجود دارند که در هر کدام از آنها یک جسد وجود داشت.  نزدیک به صد کوزه حاوی خاکستر مرده و یا حاوی استخوان های اجداد سرخپوستان بومی منطقه نیز در این مقبره صخره ای پیدا شده است که نشان دهنده تنوع عجیب تدفین سرخپوستان قاره آمریکا است .

از دیگر آثار ارزشمند و قابل توجه در این مقبره ، تصاویر منحصر به فرد نقاشی شده بر دیواره ها است . کلیه  دیوارهای این اتاق ها با طرح هایی هندسی به همراه طرح های از انسان و جانوران نقاشی و تزئین شده اند. طرح های این نقاشی ها در رنگ های قرمز ، سیاه و سفید کشیده شده اند.

متاسفانه پیش از اینکه این پارک به عنوان مکانی حفاظت شده و ملی اعلام شود، برخی از اشیاء آن از قبیل: مجسمه، ظروف سفالی و بقایای پارچه که در بخش تدفین افراد وجود داشتند به سرقت رفته اند .

به طور کلی تدفین و مراسم تدفین ساکنان این منطقه به دوره هزاره اول پس از میلاد بر می گردد و از دید باستان شناسان و با پژوهش آنها پارک ملی تیرادنترو تاریخ دقیق آن به سده6  میلادی تا سده نهم میلادی بر می گردد . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا