بهره گیری از نانوسیم های جدید سبب انعطاف در تلفن همراه می شود

بر این اساس محققان، نانوسیمی به قطر سه نانومتر ساخته اند که می تواند ابعاد تلفن های همراه را کاهش دهد و موجب انعطاف پذیری آنها شود.
رقابت در خصوص کاهش اندازه تلفن های همراه تحقیق و توسعه در این زمینه را به سمت ساخت نانوسیم هایی با قطر بسیار کمتر از نانوسیم های موجود و استفاده از آنها در مدارهای تک لایه سوق داده است.
کاهش ابعاد تلفن های همراه، یکی از اهداف رقابت در دنیای تجاری این صنعت است. با وجود تلاش ها در این زمینه، کاهش ابعاد گوشی ها نباید منجر به از دست دادن کاربری آنها شود. بنابراین، عامل کاهش وزن و ابعاد، توسط توازن بین کاربری و سبکی تلفن، کنترل و بهینه می شود.
محققان دانشگاه واندربیلت (Vanderbilt) در ایالت تنسی آمریکا موفق به ساخت نانوسیمی با قطری به اندازه سه اتم شده اتد. ساخت سیم هایی با این ابعاد کم، افق های جدیدی را در کوچک سازی اشیا ایجاد کرده است که از جمله آنها می توان به تلفن های هوشمندی اشاره کرد که صفحات آنها مانند تکه های کاغذ، قابلیت تازدن دارند.
ضخامت این نانوسیم ها در حدود 4/0 نانومتر بوده در حالی که ضخامت نانوسیم های تولیدی امروزه در حدود 50 تا 100 نانومتر است. بنابراین، ضخامت این نانوسیم جدید، یک هزارم سیم های مورد استفاده در مدار رایانه های امروزی است.
این نانوسیم ها به صورت آرایش 6 ضلعی از اتم ها کنار هم قرار گرفته اند و دارای هدایت الکتریکی، گرمایی و استحکام قابل ملاحظه ای هستند.
از آنجا که ترانزیستورها و حافظه های فلش نیز از شبکه این سیم ها استفاده می کنند، نانوسیم ها به راحتی قابلیت اتصال به آنها را دارند. این نانوسیم ها به شکل شبکه ای از اتم ها با ساختار لانه زنبوری تولید شده اند.
به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،سقراط پاندلیتیس استاد فیزیک و مهندسی در این زمینه می گوید: در آینده قادر خواهیم بود یک ماده دوبعدی منعطف بسازیم و از آنجایی که این ماده به صورت تک لایه ای از اتم ها است، صفحات به وجود آمده مانند کاغذ، منعطف و قابل تازدن هستند و می توان با استفاده از این فناوری، کاغذها یا صفحه های نمایش انعطاف پذیر تولید کرد؛ دلیل انعطاف پذیر بودن این فناوری آن است که یک لایه اتمی از ماده در ساخت آن استفاده شده است.