گردهمایی محیط زیستی صنایع ایران و ایتالیا در آینده ای نزدیک

هومان لیاقتی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چندی پیش هیاتی اقتصادی از ایتالیا به ایران آمده بودند که در آن سفر درباره برگزاری یک گردهمایی محیط زیستی مذاکره کردیم.
وی اظهار کرد: در این همایش موضوعاتی که به بخش تخریب محیط زیست به ویژه محیط زیست انسانی منجر می شود مورد بحث قرار خواهد گرفت البته بحث اکوتوریسم هم مطرح می شود اما تمرکز مباحث بر روی آلودگی و انرژی های نو است.
وی ادامه داد: زمان دقیق برگزاری این گردهمایی هنوز مشخص نشده و قرار است دو تا سه هفته آینده یک هیات اقتصادی جدید ایتالیایی وارد تهران شود که در مورد زمان برگزاری و مکان آن گفت و گو خواهیم کرد اما به احتمال بسیار زیاد بهار سال آینده و در تهران خواهد بود تا امکان بازدید از صنایع فراهم شود.
لیاقتی تاکید کرد: موضوعی که زیاد روی آن تاکید داریم تجهیز صنایع به فناوری های نوین با هدف حفظ محیط زیست است از این رو صنایع داخلی در این گردهمایی با فناوری های روز دنیا آشنا خواهند شد.
وی به وظیفه صندوق ملی محیط زیست در توسعه فناوری در صنایع با هدف حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: تاکنون درخواست هایی از صنایع برای دریافت وام به منظور ارتقای فناوری آنها داشته ایم اما این درخواست ها باید به گونه ای باشد که توان وارد کردن فناوری های نوین به کشور را داشته باشد.
رییس صندوق ملی محیط زیست افزود: امروزه صاحبان صنایع ما آنطور که باید با فناوری های نوین دنیا آشنا نیستند که قطعا با اجرایی شدن برجام راهکارهای خوبی دراین راستا ارایه خواهد شد و صنایع ما در مقابل عرضه فناوری های جدید قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: برای همین منظور یک محور این همایش اتاق بازرگانی ، وزارت صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی است.
لیاقتی گفت: آلمان و اتریش هم اعلام آمادگی کردند که بعد از برگزاری همایش با ایتالیا، چنین گردهمایی با همین موضوع با ایران داشته باشند.
وی درباره فعالیت صندوق ملی محیط زیست اظهار کرد: صندوق ملی محیط زیست حدود 10 ماه است که رسما شروع به کار کرده و تاکنون عملکرد خوبی در بخش بین الملل داشته و فعالیت هایی را با کشورهایی مانند اتریش، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، فرانسه و ترکیه آغاز کرده است.
لیاقتی گفت: تفاهم نامه ای با آلمان و اتریش امضا کرده ایم که در آن بر همکاری های محیط زیستی دو جانبه تاکید شده است.
وی به همکاری های داخلی اشاره کرد و افزود: با سازمان انرژی های نو و وزارت نیرو در زمینه انرژی پاک همکاری های خوبی را آغاز کرده ایم که امیدواریم با حمایت این دو نهاد شاهد گسترش انرژی های نو در کشور باشیم.
رییس صندوق ملی محیط زیست درباره اعتبار این صندوق گفت: سرمایه اولیه این صندوق به مبلغ 5 میلیارد تومان از سوی دولت تامین شده است اما در همه جای دنیا درآمد این صندوق از طریق عوارض محیط زیستی است که در کشور ما این عوارض به شهرداری ها داده می شود.
وی افزود: در تمام دنیا شهرداری ها برای تقویت صندوق محیط زیستی خود به آن عوارض می دهند که بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است تا بعد از این، عوارض محیط زیستی به صندوق ملی محیط زیست واریز شود.
لیاقتی ادامه داد: البته تاکنون صندوق ملی محیط زیست در کشور وجود نداشته و فقط 10 ماه است که راه اندازی شده است بنابراین تامین درآمد آن باید جدی گرفته شود زیرا می تواند نقش اساسی در تجهیز صنایع کشور به دوستدار محیط زیست تبدیل شدن داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه محیط زیست به نوآوری های جدیدی نیاز دارد گفت: سرمایه های خوبی در کشور وجود دارد که باید در راستای حفظ محیط زیست جذب شوند که تمام اینها حمایتی همه جانبه را می طلبد.
لیاقتی اظهار کرد: آنهایی که معتقدند پرداخت عوارض باعث سنگینی بار صنایع می شود این را در نظر داشته باشند که پرداخت عوارض محیط زیستی در نهایت منجر به ایجاد صنایع جدید و اشتغال در کشور می شود، در واقع سرمایه گذاری در محیط زیست به معنای توسعه پایدار برای نسل های آینده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا