علوم ورزشی نقش ارزنده ای در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دارد

دکتر رضا قراخانلو روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دومین همایش سراسری پزشکی ورزشی که در مرکز بین المللی همایش های رازی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در کشور با شیوع زیاد چاقی، انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی و دیابت مواجه هستیم که مدیریت آنها نیازمند منابع مالی، انسانی، وقت و انرژی بسیار زیاد است.
وی با اشاره به اینکه پیشگیری از بروز بیماری ها عاقلانه تر و مقرون به صرفه تر است، گفت: علوم ورزشی به عنوان یکی از راه های پیشگیرانه می تواند نقش بسیار ارزنده ای را در پیشگیری از این بیماری ها ایفا کند.
رییس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی افزود: در حوزه علوم ورزشی و علوم پزشکی تحقیقات بسیار مناسبی انجام شده است، اما در زمینه امور بالینی و ارایه خدمات به مردم، ناهماهنگی هایی وجود دارد که در سطوح مدیریتی و وزارتخانه ها باید حل شود.
قراخانلو ادامه داد: همچنین لازم است در این زمینه باید با یک نگاه ملی و همکاری با یکدیگر، مشکلات را برطرف کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد که تحقیقات در ورزش به فرهنگ تبدیل شود و در حوزه بالین نیز به کارشناسان ورزشی و پزشکی کمک شود تا با راه اندازی یک درمانگاه به مردم خدمات رسانی کنند.
دکتر سیدامیرحسین امامی رییس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران نیز در مراسم افتتاحیه این همایش با اشاره به اینکه پزشکی ورزشی وظایف مختلفی برعهده دارد، گفت: این رشته در جامعه ورزشی، وظیفه پیشگیری از صدمات ورزشی، درمان و بازتوانی صدمات ورزشی را برعهده دارد اما در جامعه عمومی، به رغم فعالیت های زیادی که در سطح آگاهی عمومی انجام شده، هنوز راه زیادی در پیش دارد. 
وی با بیان اینکه دانشگاه های کشور جمعیت قابل ملاحظه ای از متخصصان پزشکی ورزشی را به جامعه ارائه داده اند، افزود: وظیفه وزارت ورزش و جوانان و سایر وزارتخانه های مربوطه، این است که زمینه فعالیت این متخصصان را در موضوعات کلیدی تامین کنند.
امامی ابراز امیدواری کرد که مسئولان کشور بتوانند این متخصصان را در عرصه های دانشگاهی و جایگاه تخصصی خود بکارگیرند تا بتوانند به جامعه ورزشی خدمت رسانی کنند.
دومین همایش سراسری پزشکی ورزشی که امروز 23 دی ماه در مرکز بین المللی همایش های رازی آغاز به کار کرد، تا روز جمعه 25 دی ادامه دارد.
210 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از بین مقالات پذیرفته شده، 40 مقاله به صورت سخنرانی و 75 مقاله به صورت پوستر در این همایش ارائه می شود.
این همایش با هدف آشنایی عموم اقشار مردم با خدمات و توانمندی های رشته پزشکی ورزشی، تعامل علمی و اجرایی با تمام رشته های پزشکی و غیرپزشکی مرتبط با این رشته و به روز رسانی دانش و توانمندی های علمی و کاربردی ارائه دهندگان خدمات پزشکی ورزشی برگزار می شود. 
به گزارش ایرنا، از سایر برنامه های این همایش می توان به برپایی نمایشگاه جانبی تجهیزات و محصولات پزشکی ورزشی با حضور جمعی از شرکت ها و موسسات تجاری، تولیدی و خدماتی معتبر، برگزاری 17 کارگاه کاربردی ویژه گروه های مخاطب و پانل های علمی با حضور چهره های نخبه کشور از رشته های تخصصی مختلف اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا