در حال گذر از ساختار سنتی پزشکی ورزشی به آکادمیک هستیم

دکتر فرزین حلب چی روز چهارشنبه در حاشیه دومین همایش سراسر پزشکی ورزشی در گفت و گو با ایرنا، گفت: در گذشته پزشکی ورزشی به صورت تجربی از سوی برخی پزشکان عمومی و یا پرستاران و فیزیوتراپیست ها به صورت تجربی ارائه می شد که خدماتی مانند ارائه کمک های اولیه در آسیب های ورزشی و مشاوره هایی محدود بود.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران به فکر تاسیس رشته پزشکی ورزشی افتادند و این رشته عملا از سال 1383با پذیرش پزشکانی در آزمون تخصصی وزارت بهداشت آغاز شد.
حلب چی با اشاره به این که پزشکان شرکت کننده با انتخاب رشته پزشکی ورزشی وارد این رشته شدند، گفت: در سال 1387 اولین گروه از متخصصان پزشکی ورزشی در کشور وارد بازار کار شدند و تاکنون 12 دوره این آزمون برگزار و 100 متخصص پزشکی ورزشی با گذر از آزمون های دانشنامه های تخصصی و آزمون برد، تاییدیه فعالیت از وزارت بهداشت دریافت کرده اند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به مشکلات عدیده این گروه و با احساس ضرورت برای تاسیس انجمن علمی با هدف پیگیری کارهای علمی، صنفی و مطالبات این گروه، انجمن علمی پزشکی ورزشی در سال 1389 پروانه فعالیت خود را از وزارت بهداشت دریافت کرد.
حلب چی با اشاره به این که این انجمن اکنون دارای 200 عضو شامل متخصصان پزشکی ورزشی و رشته های مرتبط از جمله متخصصان ارتوپدی، فیزیوتراپیست ها و طب فیزیکی است، افزود: این متخصصان پزشکی ورزشی کشور برای ورود به عرصه ورزشی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند زیرا جایگزینی ساختار سنتی با ساختار نوین و تخصصی نیازمند حمایت سازمان های بالادستی از جمله وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت است که باید زمینه ورود این افراد به عرصه ورزش را ایجاد نمایند که متاسفانه این اتفاق نیافتاده است و تنها درصد کمی از این گروه در عرصه ورزش حرفه ای فعالیت می کنند.
وی رشته تخصصی پزشکی ورزشی را دارای دو محور ارائه خدمات به ورزشکاران حرفه ای و استفاده از ورزش در بازتوانی عنوان کرد و گفت: بسیاری از همکاران در عرصه دانشگاهی و خصوصی در حوزه ورزش درمانی بیماری ها کار می کنند زیرا زمینه ورود این متخصصان به ساختار ورزشی فراهم نشده است.
رئیس انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران ، عدم پوشش بیمه ای خدمات متخصصان پزشکی و ورزشی را از دیگر مشکلات این عرصه عنوان کرد و گفت: مشکلات متخصصان رشته پزشکی ورزشی مشابه سایر رشته های فعال در عرصه پیشگیری است و به رغم تاکیدات نظام سلامت در اهمیت پیشگیری از ابتلا به بیماری ها نسبت به درمان، ولی متاسفانه هیچ راهکاری برای پیشگیری از بیماری ها اندیشیده نشده و سازمان های بیمه گر برای خدمات پیشگیری، تعرفه ای نمی پردازند.
دومین همایش سراسری پزشکی ورزشی که امروز 23 دی ماه در مرکز بین المللی همایش های رازی آغاز به کار کرد، تا روز جمعه 25 دی ادامه دارد. 
210 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از بین مقالات پذیرفته شده، 40 مقاله به صورت سخنرانی و 75 مقاله به صورت پوستر در این همایش ارائه می شود. 
این همایش با هدف آشنایی عموم اقشار مردم با خدمات و توانمندی های رشته پزشکی ورزشی، تعامل علمی و اجرایی با تمام رشته های پزشکی و غیرپزشکی مرتبط با این رشته و به روز رسانی دانش و توانمندی های علمی و کاربردی ارائه دهندگان خدمات پزشکی ورزشی برگزار می شود. 
از سایر برنامه های این همایش می توان به برپایی نمایشگاه جانبی تجهیزات و محصولات پزشکی ورزشی با حضور جمعی از شرکت ها و موسسات تجاری، تولیدی و خدماتی معتبر، برگزاری 17 کارگاه کاربردی ویژه گروه های مخاطب و پانل های علمی با حضور چهره های نخبه کشور از رشته های تخصصی مختلف اشاره کرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا