اهمیت توسعه انرژی های تجدیدپذیر برای نقش آفرینی در فضای دیپلماسی انرژی جهان

 دکتر 'اکبر شعبانی کیا' روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کشور ایران به لحاظ وسعت و تنوع مناسب اقلیمی، فرصت مناسبی برای بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر دارد.وی افزود: بر اساس روش های تحقیقاتی موجود و ظرفیت سنجی های صورت گرفته، نیروگاه های بادی کشور 40 هزار مگاوات ظرفیت دارند، بیش از 300 روز آفتابی در سال داریم و در حوزه انرژی زمین گرمایی نیز 15 میدان زمین گرمایی در کشور شناسایی کردیم که استحصال انرژی آنها، می تواند برق کشور را تامین کند و کاربردهای غیرنیروگاهی برای توسعه کشاورزی و توریسم داشته باشد.

شعبانی کیا از زباله های شهری به عنوان یکی از معضلات گریبانگیر کشور یاد کرد و گفت: سرانه تولید زباله برای هر ایرانی بین 800 گرم تا یک کیلوگرم است و با این که روش های متعددی برای دفع این زباله ها وجود دارد، در کشور ما عمده زباله ها در زمین دفن می شود که اثرات تخریبی زیادی روی محیط زیست و منابع آب زیرزمینی دارد در حالی که می توان از طریق بازیافت این زباله ها انرژی تولید کرد.
وی با یادآوری این که بیش از 150 کشور دارای برنامه در حوزه انرژی های تجدیدپذیر هستند و از مرحله سعی و خطا عبور کرده اند، افزود: در کشور ما نیز بر اساس ظرفیت های موجود، برنامه هایی از گذشته شروع شده و با توجه به تسهیلاتی که اخیرا وزارت نیرو ایجاد کرده است، امیدواریم شاهد توسعه کمی و شتاب بیشتری در زمینه تولید و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر باشیم.
شعبانی کیا ادامه داد: کشورهای صنعتی و در حال توسعه ای که توجه جدی به توسعه انرژی تجدیدپذیر دارند، هر یک در سیاستگذاری های خود برای ورود به عرصه انرژی های تجدیدپذیر، هدف های خاصی را دنبال می کنند و در کنار هدف اصلی که تامین انرژی و صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی است، بسیاری از کشورها در زمینه کسب فناوری حوزه انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کرده اند.
وی تاکید کرد: با توجه به استانداردهای زیست محیطی که روز به روز نیز سختگیرانه تر می شوند، قطعا در آینده توجه دنیا به سمت سوخت های پاک و تجدیدپذیر خواهد بود و حالت انتخابی که اکنون داریم، در سال های آتی به الزام تبدیل خواهد شد بنابراین موظفیم در کنار شناخت منابع و توسعه کاربردی، در بحث کسب فناوری نیز وارد شویم.
معاون سازمان انرژی های نو ایران یادآور شد: به طور کلی مشوق هایی را که باعث توجه به انرژی های تجدیدپذیر می شود، می توان به چند دسته تقسیم کرد که مهمترین آنها پدافند غیرعامل و امنیت در سیستم انرژی است.
وی اضافه کرد: تنوع در سبد انرژی در کشورهای مختلف، یکی از گزینه هایی است که می تواند منجر به امنیت انرژی شود و توسعه انرژی های تجدیدپذیر علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی، موجب تنوع بخشی به سبد انرژی کشور نیز خواهد شد.
شعبانی کیا، اشتغال زایی را از دیگر ثمرات توسعه انرژی های تجدیدپذیر برشمرد و گفت: با ظرفیت خوبی که در مناطق مختلف کشور در زمینه انرژی های تجدیدپذیر وجود دارد، توسعه کاربرد این انرژی ها می تواند باعث توسعه اشتغال پایدار شود.
وی با بیان این که بسیاری از مناطق مستعد انرژی تجدیدپذیر کشور خصوصا در زمینه انرژی بادی مناطقی هستند که شاید به لحاظ زیرساخت های صنعتی، چندان قوی نباشند، افزود: به عنوان نمونه، خواف واقع در حاشیه شرقی کشور در استان خراسان جنوبی و استان سیستان و بلوچستان، مناطقی با ظرفیت بسیار عالی برای توسعه نیروگاه های بادی دارند و قطعا توسعه نیروگاه های بادی در آن مناطق، منجر به اشتغال و آبادی این مناطق محروم می شود.

نقش آفرینی در فضای دیپلماسی انرژی جهان، دستاورد توسعه انرژی های تجدیدپذیر
شعبانی کیا، نقش آفرینی در فضای دیپلماسی انرژی دنیا را از دیگر دستاوردهای توسعه انرژی های تجدیدپذیر خواند و گفت: کسب فناوری در حوزه تجدیدپذیر و صاحب صنعت شدن در این حوزه می تواند ما را در فضای دیپلماسی انرژی در دنیا مطرح کند که قطعا در آینده، این نوع فناوری ها در روابط کشورها و ارتباطات اقتصادی میان دولت های مختلف تاثیرگذار هستند.
وی تصریح کرد: ما نیز با توجه به تعداد نسبتا زیاد فارغ التحصیلان و زیرساخت های خوب ایجاد شده است، می توانیم از طریق توسعه فناوری و حمایت از ایجاد تشکل های صنعتی و قطب های علمی فناوری و صنعتی، در آینده در توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر و صنایع مرتبط، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
معاون سازمان انرژی های نو ایران در تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور گفت: اقدامات نسبتا خوبی در حوزه ترویج و نمایش عملکردی انرژی های تجدیدپذیر صورت گرفته است و در حالی که تا 10 سال قبل کمتر کسی حتی فارغ التحصیلان با این حوزه آشنایی داشتند، در حال حاضر به واسطه ارتباطات علمی بسیار خوبی که در شبکه های مختلف ایجاد و ترویج خوبی که از طرف وزارت نیرو و سازمان انرژی های نو ایران انجام شده، پشتوانه حمایتی خوبی در میان متخصصان و افراد مختلف به وجود آمده است که همین پشتوانه، توسعه پایدار در این حوزه را تضمین می کند و آینده خوبی در این زمینه رقم خواهد خورد.
شعبانی کیا خاطرنشان کرد: در کنار بحث ترویج، یکی از وظایفی که به عنوان دولت در بخش تولی گری نیاز داشتیم، تهیه اطلاعات مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر و تدوین اطلس منابع انرژی تجدیدپذیر در حوزه های مختلف بود که در حوزه انرژی بادی، اکنون با برداشت دیتایی که در مناطق مختلف انجام دادیم اطلاعات نسبتا خوبی در کشور داریم که می تواند مبنایی برای حمایت و ساماندهی سرمایه گذاران در حوزه توسعه نیروگاه های بادی باشد.
وی ادامه داد: اقدامات دیگر شامل به روزرسانی اطلس باد و تدوین اطلس ملی انرژی باد کشور با بهره گیری از روش های جدید، تکیه بر توانمندی و تجربیات داخل و مشارکت مراکز ذیصلاح خارج کشور است که نسخه جدید این اطلس می تواند اثربخشی مناسبی برای توسعه نیروگاه های بادی کشور داشته باشد.
به گفته شعبانی کیا، ظرفیت سنجی و تدوین اطلس انرژی خورشیدی کشور نیز در دستورکار سازمان انرژی های نو ایران است و پایلوت هایی در این زمینه اجرا شده است.

قطع وابستگی ایران در زمینه دانش فنی اکتشاف منابع زمین گرمایی
وی بیان داشت: کسب دانش فنی و اکتشاف منابع زمین گرمایی نیز به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و با توجه به وابستگی علمی که در حوزه اکتشاف منابع زمین گرمایی به متخصصان خارج کشور داشتیم، با ظرفیت سازی مناسبی که در این حوزه انجام دادیم صاحب دانش فنی اکتشاف و ظرفیت سنجی منابع زمین گرمایی شدیم.
شعبانی کیا اضافه کرد: درحال حاضر چند قطب پژوهشی در داخل کشور در این حوزه داریم که با تکیه بر این قطب ها اکتشاف منابع زمین گرمایی در مناطق مختلف کشور از جمله استان های خراسان جنوبی، مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی، قزوین و شمال اصفهان، در دست اجرا قرار گرفته است.
به گفته وی، اکتشاف منابع زمین گرمایی می تواند علاوه بر کاربردهای نیروگاهی، در توسعه کاربردهای غیرنیروگاهی همچون آب درمانی، توریسم و کشاورزی نیز مفید باشد.
شعبانی کیا اظهار کرد: بحث ظرفیت سنجی تولید انرژی از منابع زیست توده در کلانشهرهای کشور و شهرهای بالای 200 هزار نفر توسط سازمان انرژی های نو ایران انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: اطلاعات نسبتا جامعی در زمینه میزان تولید زباله و تا حدودی کیفیت و ترکیب زباله های تولیدی با همکاری متخصصان داخلی و با بهره مندی از شرکت های خارجی به دست آوردیم که این اطلس نیز در حال حاضر می تواند برای سرمایه گذاران در حوزه تولید برق از منابع زیست توده مورد استفاده قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا