«حوادث پاییزی» پس از باران، 27 هزار اهوازی را راهی بیمارستان کرد

 دکتر غلامرضا گودرزی در میزگرد تخصصی چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا، یکی از دلایل نفوذ ریزگردها به مناطق مختلف کشور را مدیریت ناصحیح آب دانست و افزود: احداث سدهای بی شمار و انحراف آب از سرچشمه‌های دامنه آناتولی، تغییر کاربری اراضی توسط آمریکایی‌ها در عراق و اقدامات عراق برای خشک کردن هور‌های جنوب این کشور در زمان صدام از جمله دلایل نفوذ ریزگردها به ایران به شمار می‌رود.

وی، تغییر اقلیم را از مهمترین دلایل این امر دانست و اظهار داشت: این مساله باعث شده تا شاهد نفوذ ریزگردها در مناطقی چون سنندج و تبریز باشیم در حالی که در اهواز شرایط ریزگردها مناسب بوده است.

گودرزی ادامه داد: در اهواز علاوه بر معضل ریزگرد با حادثه دیگری در فصل پاییز مواجه هستیم که از آن به عنوان حوادث پاییزی نام برده می شود و دلایل آن نیز ناشناخته مانده است.

عضو هیات‌ علمی گروه دانشگاه علوم‌ پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به این پدیده خاطر نشان کرد: در این پدیده که با اولین بارندگی رخ می‌دهد، افراد دچار بیماری‌های تنفسی می‌شوند و در سال جاری حدود 27 هزار نفر با علایم آسماتیک و تنفسی را راهی بیمارستان‌ها کرد.

به گفته این محقق، اطلاق عنوان بارش اسیدی به این پدیده پایه علمی ندارد. وی از کاهش ریزگردها در سال جاری خبر داد و یادآور شد: در سال جاری آب تالاب شادگان به دلیل افزایش بارندگی‌ها در خوزستان به رود بهمنشیر سرریز کرد. این رخداد پس از سال‌ها خشکسالی در این رود صورت گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا