راه‌های گسترش همکاری‌های علمی و فناوری ایران و آلمان بررسی شد

 دکتر محمدفرهادی در این دیدار با اشاره به علاقه دو کشور ایران و آلمان به مسائل علمی اظهار کرد: همکاری‌های مشترک علمی و فناوری بین محققان و مراکز پژوهشی ایران و آلمان سابقه‌ای طولانی دارد و همکاری علمی بین دانشگاه‌های دو کشور از گذشته‌های دور انجام می‌گرفته و ما در حال حاضر باید سعی کنیم شرایط حضور دانشمندان ایران و آلمان را در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دو کشور فراهم کنیم و این بهترین کار برای نزدیک‌تر کردن دو جامعه علمی است.

وی افزود : با امضای تفاهم‌نامه‌ای با طرف آلمانی و با تشکیل جلسه کمیته راهبردی، نحوه همکاری‌های مشترک بین دو کشور بررسی شد و در سفر مسؤولان دو کشور به آلمان و ایران، زمینه این همکاری‌ها نیز مشخص شده است.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه این همکاری‌ها تنها به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی محدود نمی‌شود، گفت: این همکاری‌های مشترک می‌تواند به مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان تعمیم داده شود. به طور مثال قرار است یک مرکز تخصصی پزشکی با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تاسیس شود که در آن از خدمات مشترک متخصصان و پژوهشگران آلمانی و ایرانی بهره‌مند خواهیم شد.

وی افزود: کشور آلمان یکی از کشورهای مورد نظر ما در زمینه‌های همکاری‌های مشترک علمی و تحقیقاتی است و همچنین در دیگر زمینه‌ها از قبیل انتقال تکنولوژی و امور مهارتی، از همکاری مشترک استقبال می‌کنیم.

همچنین در این دیدار، گرهارد شرودر، صدر اعظم سابق آلمان در سخنانی با استقبال از گسترش همکاری‌های دوجانبه در مسائل علمی تحقیقاتی و همچنین با ابلاغ سلام پروفسور سمیعی به وزیر علوم کشورمان، گفت: اروپا طی اعصار گذشته از علم پزشکی ایران استفاده‌های بسیاری برده است و زمینه‌های همکاری علمی مشترک بسیار گسترده‌ای بین مراکز آموزش عالی دو کشور وجود دارد که در قالب کارهای مشترک در دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌گنجد. مثلا در بخش سلامت و بهداشت با همکاری شرکت‌های معتبر آلمانی می‌توان بهترین لوازم پزشکی و درمانی را تولید کرد.

وی افزود : به طور کلی، دولت آلمان علاقه‌مند است همکاری‌های مشترک علمی و فناوری بین دو کشور را تقویت کرده و گسترش دهد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی، دکتر عبدالحسین فریدون مشاور وزیرعلوم و مدیر کل حوزه وزارتی، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر و دکتر وحید احمدی معاونان آموزشی و پژوهش و فناوری وزیر علوم، دکتر محمد اخباری رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی و دکتر مسعود شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا