قطع عضو و استفاده از پای مصنوعی در بیمار هزار و پانصد ساله

به تازگی تیمی از پژوهشگران به سرپرستی میشلا بیندر ، متخصص زیست باستان شناسی از موسسه پژوهش های باستان شناسی وین در کشور اتریش ، اقدام به مطالعه استخوان های کشف شده مردی کرده اند که در قرن ششم میلادی زندگی می کرده است . این مرد در میان سالی درگذشته و اسکلت وی به نسبت در شرایط خوبی باقی مانده است .

استخوان پای چپ این فرد از محل مفصل قطع نشده است و این موضوع نشان می دهد که جراحی پیچیده ای روی وی انجام شده است . طبیعتا قطع استخوان از محلی غیر از مفصل های طبیعی ، میزان زیادی خونریزی و درد را همراه دارد که پزشکان آن دوره به خوبی موفق به کنترل این موضوع شده اند .

مطالعات انجام شده در رابطه با این مقبره نشان می دهد که فرد فوق الذکر در منطقه ای اعیان نشین و در نزدیکی کلیسا دفن شده بود . در کنار جسد وی یک شمشیر کوتاه ، یک سنجاق سینه و بقایای اعضای مصنوعی ساخته شده توسط پزشکان آن دوره جهت استفاده وی به دلیل قطع یکی از پاهایش از قوزک پا به پائین ( پای چپ) کشف شد . این پای مصنوعی از جنس چوب ساخته شده و متاسفانه بقایای ناچیزی از آن باقی مانده بود اما پژوهشگران موفق به شناسائی قطعه فلزی مدوری شدند که وظیفه تثبیت و نگهداشتن این عضو مصنوعی را روی بدن فرد مزبور بر عهده داشت . در مطالعات انجام شده و آنالیز استخوان پای چپ این فرد که قطع شده بود ، دانشمندان به بقایای رنگ ناشی از وجود یک قطعه چرمی پی بردند که حایل بین عضو مصنوعی و پوست بدن وی بود .

در همین رابطه میشلا بیندر اعلام کرد : ما در این مورد خاص با یک پدیده ویژه رو به رو هستیم ، استخوان پای چپ این فرد از محل مفصل قطع نشده است و این موضوع نشان می دهد که جراحی پیچیده ای روی وی انجام شده است . طبیعتا قطع استخوان از محلی غیر از مفصل های طبیعی ، میزان زیادی خونریزی و درد را همراه دارد که پزشکان آن دوره به خوبی موفق به کنترل این موضوع شده اند .

شواهد موجود و بررسی تراکم استخوان این فرد در بخش های آسیب دیده ، نشان می دهد که این مرد میان سال ، پس از پایان عمل جراحی برای مدتی نسبتا طولانی بستری بوده و  فرسایش موجود در بخش های لگن و زانوهای وی نیز نشان دهنده این مساله است که فرد مورد نظر ، یک اسب سوار حرفه ای بوده و اغلب بر اسب سوار می شده است . این احتمال وجود دارد که پای چپ وی نیز بر اثر یک حادثه سوارکاری مجروح شده باشد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا