سرعت طرح های فاضلاب در تهران و دیگر کلانشهرها مطلوب است

با وجود آنکه طرح های فاضلاب شهری از اهمیت بسیار بالایی در حفظ سلامت جامعه و صیانت از منابع آب های زیرزمینی برخوردار است اما هنوز در تهران و کلانشهرهای دیگر کشور، این طرح ها تکمیل نشده است. هرچند که مدیران شرکت های آب و فاضلاب با در نظر گرفتن تمهیدات و برنامه هایی درصدد سرعت بخشیدن به این پروژه ها هستند.

مهندس حمیدرضا جانباز؛ مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: طرح فاضلاب تهران با سرعت بسیار خوبی در حال پیشرفت است. برنامه ما این است که با تکمیل تونل های شرقی،حجم بیشتری از فاضلاب به تصفیه خانه ها منتقل شود. واگذاری انشعابات هم با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است. البته برای دو مدول دیگر تصفیه خانه جنوب نیاز به منابع مالی داریم که پیش بینی کردیم در قالب طرح های فاینانس از سرمایه گذاری خارجی در این خصوص استفاده کنیم.

وی با اشاره به وضعیت پروژه فاضلاب در دیگر کلانشهرهای کشور، افزود: در طرح فاضلاب مشهد انشاالله با منابع بانک توسعه اسلامی در سال آینده دو واحد تصفیه خانه را وارد مدار خواهیم کرد.

جانباز تصریح کرد: برنامه ما در شهر اهواز، تکمیل تصفیه خانه شرق است که نیاز اعتباری دارد و متاسفانه به دلیل مشکلات مالی، بهره برداری آن به تاخیر افتاده است. من فکر می کنم در سال آینده تصفیه خانه شرق اهواز هم وارد مدار شود که حجم زیادی از فاضلاب این شهر را تصفیه خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: در خصوص فاضلاب کرج یک مدول تصفیه خانه با وجود مشکلات قراردادی و اعتباری که داشت به زودی وارد مدار خواهد شد. در اصفهان نیز با توجه به سیاست های جدید وزارت نیرو که مقرر کرده نیاز بخش صنعت را از پساب تصفیه شده تامین کنیم، برنامه ما این است که فاضلاب محدوده غرب استان اصفهان را به کمک نیروگاه اصفهان تامین اعتبار کنیم و آب مورد نیاز نیروگاه از تصفیه پساب تامین شود.

طرح فاضلاب تهران با سرعت بسیار خوبی در حال پیشرفت است. برنامه ما این است که با تکمیل تونل های شرقی، حجم بیشتری از فاضلاب به تصفیه خانه ها منتقل شود

وی ادامه داد: در تصفیه خانه فاضلاب شیراز هم که با اعتبارات بانک توسعه اسلامی در حال احداث است، با توجه به اینکه مشکلات قراردادی آن حل شده، نسبت به نصب تجهیزات اقدام می کنیم. پیش بینی ما این است که در پایان سال مالی 96 این تصفیه خانه وارد مدار شود.

مشاور وزیر نیرو متذکر شد: در تبریز هم با توجه به اینکه یکی از سیاست های وزارت نیرو احیای دریاچه ارومیه است، بنابراین نیاز به تامین منابع آب پایدار دارد که یکی از منابع آب پایدار، پساب تصفیه خانه تبریز است که اعتبارات خوبی بالغ بر 100 میلیارد تومان از محل احیای دریاچه ارومیه به این قضیه اختصاص داده اند که فرصت بسیار خوبی فراهم شده و با سرعت زیاد در حال اجراست. من فکر می کنم ظرف یک ماه آینده کلنگ زنی این تصفیه خانه را هم انجام دهیم.

جانباز در پاسخ به این پرسش که آیا همکاری مدیریت شهری در کلانشهرها برای احداث فاضلاب مطلوب است؟ گفت: من گزارشی دال بر اینکه مدیریت شهری با شرکت های ما همراهی نکرده باشد، ندیده ام. احیانا در مواقعی از سال که پیک رفت و آمدها است مثلا در آستانه بازگشایی مدارس یا سال نو، محدودیت هایی ایجاد می کنند که ما اینها را در تعارض با طرح های خود نمی بینیم. در واقع تیم های ما خود را هماهنگ می کنند و در جاهایی که مشکل ترافیک وجود دارد، شبانه کار می کنند. می توان گفت که ما به سمت و سویی می رویم که همگام با مدیریت شهری باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: به دلیل همکاری خوب مردم و مدیریت شهری سرعت پروژه های فاضلاب مطلوب است و امیدواریم که این همکاری گسترش یابد.               

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا