سم باکتری کلستریدیوم، عامل اسهال شدید

عفونت ناشی از این باکتری، به واسطه تولید سم ایجاد می‌شود و بنابراین از این لحاظ به بیماری‌هایی مانند سیاه‌زخم، دیفتری و بوتولیسم شبیه است، اما برخلاف سایر عفونت‌ها هنوز واکسن یا درمان موثری که به طور کامل از این باکتری پیشگیری کند وجود ندارد.

طبق آمار انجام شده در سال 2011 نیم میلیون نفر در ایالات متحده به عفونت ناشی از این باکتری مبتلا شده و 29000 نفر ظرف یک ماه پس از تشخیص اولیه این بیماری، به دلیل عوارض روده مانند کولیت و نظایر آن، جان خود را از دست دادند. بنابراین این باکتری تهدیدی جدی برای سلامت عمومی به شمار می‌رود.

باکتری کلستریدیوم دو نوع سم مشابه تولید می‌کند که سبب از بین رفتن سلول می‌شود. در واقع این سموم به گیرنده‌های سلولی متصل شده و سپس توسط آندوزوم (محفظه غشایی سلول) یا ریزکیسه‌ها (وزیکول‌) احاطه می‌شوند. سپس هر یک از سموم از طریق یک منفذ، غشاء سلولی را سوراخ کرده و بخشی از خود را به همراه دو آنزیم به داخل سلول می‌فرستد. این آنزیم‌ها فعالیت پروتئین‌های سلول را تغییر داده و در نهایت موجب مرگ سلول می‌شوند.

در این مطالعه، پژوهشگران توانستند با استفاده از طول موج خاصی از اشعه ایکس بسیار متمرکز و الگوی انکساری منعکس شده از آن، ساختار بلوری این سموم را شناسایی کنند.

محققان همچنین دریافتند که عنصر روی می‌تواند این سموم را که اثرات مخرب روی روده بزرگ دارند آزاد کند. روی به سم متصل می‌شود و مولکول‌های کوچک می‌توانند  آنزیم‌های متصل شده به روی را هدف قرار داده و از این طریق اثرات سم را مسدود کنند.

یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که دنباله اسیدهای آمینه این سم مشابه دنباله نظیر آن در گونه‌های دیگر کلستریدیوم است. از این رو، پادتن‌های خاص برای این سم می‌تواند در برابر عفونت‌های متعدد ناشی از سم باکتری کلستریدیوم از بدن محافظت کند و این می‌تواند پژوهشگران را به سوی طراحی روشی برای تولید آنتی‌ژن واکسن بی‌خطر برای پیشگیری از عواقب کشنده عفونتهای ناشی از باکتری کلستریدیوم هدایت کند.

محققان بر این باورند که از طریق این مطالعه یک گام به سوی درمان بهتر و تولید واکسن برای پیشگیری از عفونت ناشی از باکتری کلستریدیوم نزدیک‌تر شده‌اند، با این وجود هنوز برای روشن شدن کامل زوایای این یافته‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا