ترکیب دو نوع بلور مختلف برای ساخت LEDهای با کارایی بالا

یک عصر دل‌انگیز پاییزی، بعد از یک روز پر مشغله، قصد دارید یک عصرانه میل کنید. کلوچه‌های لذیذی در یخچال وجود دارد که کنار آن‌ها مقداری شکلات قرار دارد. حال باید این دو را با هم ترکیب کنید. اگر بتوانید این دو سطح صاف را با هم ترکیب کنید، عصرانه دلپذیر شما آماده خواهد شد.

محققان روش جدیدی برای ترکیب دو ماده متفاوت ارائه کردند که در نهایت از آن می‌توان برای ساخت پیل خورشیدی کارا استفاده کرد. این ماده جدید دارای قابلیت به کارگیری در ساخت LEDها نیز هست.

این گروه تحقیقاتی موفق به ترکیب نقاط کوانتومی (تکه‌های شکلات) با پرووسکیت (کلوچه) شده‌اند. پرووسکیت دسته‌ای از مواد است که به راحتی در فاز سیال تولید شده و به الکترون اجازه می‌دهد در سطح خود حرکت کند. الکترون در حین عبور از این ماده، کمتر افت و زوال را تجربه می‌کند.

زیون گنگ از محققان این پروژه می‌گوید: «این یک ایده بسیار جدید است که دو ماده اپتوالکترونیکی را با هم ترکیب کنیم و از آن در ساخت LED استفاده کنیم. ما قصد داریم از مزایای هر دو ماده بهره‌برداری کنیم.»نتیجه نهایی، یک ماده بلوری سیاه است که روی سطح پرووسکیت به‌ عنوان آبراهی برای عبور الکترون مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این فناوری LEDهایی با کارایی بالا به دست می‌آید که برای ایجاد روشنایی در منزل و همچنین ساخت نمایشگرهای جدید قابل استفاده است. این بلورهای هیبریدی مهندسی شده می‌تواند درهای تازه‌ای برای ساخت سیستم‌های روشنایی با کارایی بالا باز کند.ریکاردو کومین از محققان این پروژه می‌گوید: «زمانی که شما دو بلور مختلف را با هم ترکیب می‌کنید، آنها معمولا دو فاز جدا از هم تشکیل می‌دهند. ما در این پروژه روشی ارائه کردیم که با استفاده از آن می‌توان دو ماده را با هم ترکیب کرد بدون این که اختلاف فازی در آن‌ها دیده شود.»

در این پروژه، محققان روی سطح پوسته نانومقیاس نقاط کوانتومی، پرووسکیت‌ها را رشد دادند و در نهایت ماده‌ای به دست آمد که قابلیت‌های بالایی برای استفاده در ساخت LED دارد. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Quantum-dot-in-perovskite solids در نشریه Nature منتشر شده‌ است.