تولید چمدان با نانوپوشش آنتی‌باکتریال

شرکت میتسوکمیکال (Mitsui Chemicals) و میتسوکمیکال اینداستریال پروداکتس (Mitsui Chemicals Industrial Products Ltd) اعلام کردند که محصول پوشش مس لایه‌نازک ضدبو و آنتی‌باکتریال آنها موسوم بهCopper Stopper™ به بازار عرضه شده است. این پوشش در حال حاضر توسط شرک آسی (Ace) برای تولید ساخت فضای داخلی چمدان‌ها استفاده می‌شود.
Copper Stopper™ توسط شرکت میستو کمیکال طراحی و ساخته شده است که یک نانوپوشش بدست آمده از لایه‌نشانی از فاز بخار است که ضخامتی در حد 10 تا 100 نانومتر دارد. استفاده از این آلیاژ می‌تواند مشکل خوردگی مس را حل کند.
مس فلزی است که دارای خواص آنتی‌باکتریال بوده و مانع از گسترش ویروس‌هایی نظیر آنفولانزا و MRSA می‌شود. این فلز مانع از رشد قارچ‌هایی نظیر تریگوفیتون می‌شود. همچنین فلز مس دارای خاصیت ضد آلرژی بوده می‌تواند ترکیبات آلرژی‌زا را از بین ببرد.
در سال 2008، آژانس محافظت از محیط‌زیست آمریکا، مس و آلیاژهای مس را به عنوان ترکیبات آنتی‌باکتریال پذیرفت. این تنها ماده جامدی است که توسط این آژانس به این عنوان نائل شده است.
آلیاژهای مس برای خاصیت آنتی‌باکتریال خود توجه بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی را جلب کرده است. شرکت آسی با همکاری یکی از طراحان طراز اول جهان در بخش تولید چمدان، از این فناوری برای تولید نسل جدید چمدان‌های خود استفاده کرده است. در این محصولات از یک روش قدیمی در ژاپن استفاده شده که در آن رشته‌های نقره و طلا برای تولید آلیاژ مس به منظور ساخت چمدان استفاده شده است.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،فناوری Copper Stopper™ کاربردهای متعددی می‌تواند داشته باشد. در حال حاضر بیمارستان دانشگاه کیتاساتو از این فناوری برای ممانعت از عفونت در تجهیزات آزمایش خون استفاده می‌کند. در برخی از مراکز بهداشتی، روی اثربخشی این فناوری و ارزیابی آنها تحقیقاتی در حال انجام است.
جوراب، فیلتر، ماسک و کفش از جمله محصولاتی هستند که می‌توان در آنها از این فناوری استفاده کرد.