سلفی‌های فضانوردان برای مستندسازی کابلی‌کشی در گرانش صفر+ تصاویر

به گزارش ایسنا، دو فضانورد حاضر در این پیاده‌روی، سلفی‌های گرفته‌شده را بر روی شبکه‌های اجتماعی قرار دادند؛ تا پیش از این مأموریت، تهیه این تعداد سلفی در فضا بی‌سابقه بوده است.

این تصاویر قابل‌توجه، هنگام کابل‌کشی «باری ویلمور» و «تری ویرتس» خارج از ایستگاه فضایی گرفته شده‌اند.

در سلفی‌ مخابره‌شده توسط ویلمور، در پشت فضانورد ابرهای چرخان و در قسمت پایین، زمین مشاهده می‌شود؛ این سلفی توجه بسیاری از علاقه‌مندان به فضا را در رسانه‌های اجتماعی به سوی خود جلب کرد.

«ویرتس» نیز سلفی‌هایش را بر روی توئیتر قرار داد که یکی از آن‌ها شامل نخستین لحظاتی بود که وی از ایستگاه خارج شد.

ناسا پیاده‌روی فضایی روز شنبه را یکی از پیچیده‌ترین مأموریت‌های کابل‌کشی در طول تاریخ 16 ساله ایستگاه فضایی عنوان کرد.

پیاده‌روی فضایی ساعت 16:15 دوم اسفند به وقت تهران آغاز شد و طی آن «باری ویلمور» و به همراه «تری ویرتس» مهندس پرواز ناسا به همراه تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای نخستین مرحله از پیاده‌روی سه‌گانه از ایستگاه خارج و در فضا شناور شدند.

تیم دو نفره فضانوردان پس از شش ساعت و 41 دقیقه تلاش، مأموریت خود را با موفقیت به پایان رسانده و حتی یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای پیاده‌روی‌ بعدی در روز چهارشنبه را نیز انجام دادند؛ پیاده‌روی فضایی سوم روز یکشنبه هفته آینده انجام می‌شود.

«سامانتا کریستوفرتی» فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA) مدیریت این پیاده‌روی را از داخل ایستگاه به عهده داشت؛ این دو فضانورد، کابل‌های 110 متری را در خارج از ایستگاه مسیردهی کردند و قرار است طول این کابل تا هفته آینده به 213.4 متر برسد.

این پیاده‌روی‌های فضایی با هدف آماده‌کردن پورت‌های الحاق مدارگرد برای استقبال از تاکسی‌های فضایی انجام می‌شوند؛ کپسول‌های سرنشین‌دار تجاری آمریکا در سال‌های آتی، فضانوردان را به ایستگاه فضایی منتقل خواهند کرد.

پیاده‌روی جدید هنگامی انجام شد که ایستگاه در ارتفاع 435 کیلومتری و بر فراز جنوب اقیانوس آرام قرار داشت. این نخستین پیاده‌روی «ویرتس» و دومین پیاده‌روی «ویلمور» به شمار می‌آمد. همچنین این پیاده‌روی، صد و هشتاد و پنجمین پیاده‌روی در طول تاریخ مأموریت ایستگاه فضایی بود.

این پیاده‌روی‌ها به همراه چندین پیاده‌روی دیگر در ماه‌های آتی، در نهایت، به منظور آماده‌کردن ایستگاه و بازوی رباتیک آن، برای ساخت دو سکوی بین‌المللی الحاق صورت می‌گیرند که اواخر سال جاری میلادی به ایستگاه تحویل داده می‌شوند. با تکمیل‌شدن پورت‌های الحاق، دو کشتی باری و دو کشتی سرنشین‌دار قادر خواهند بود همزمان به ایستگاه الحاق شوند.

شرکت بوئینگ ابراز امیدواری کرده تا اواخر سال 2017 یک فضانورد و خلبان را برای نخستین‌بار، بر روی کپسول سرنشین‌دار خود موسوم به CST-100 به ایستگاه بین‌المللی فضایی بفرستد.

اسپیس‌ایکس هم در نظر دارد کپسول سرنشین‌دار خود به نام Dragon V2 را به ایستگاه فضایی بفرستد؛ این فضاپیما بر اساس فضاپیمای باری دراگون مدلبندی می‌شود که هم‌اکنون تجهیزات لازم مانند غذا و مواد مورد نیاز برای انجام آزمایشات را به فضانوردان ایستگاه تحویل می‌دهد.

 

سلفی‌ باری‌ ویلمور

 

 

سلفی‌ باری ویلمور

 

 

نخستین لحظات خروج ویرتس از ایستگاه و سلفی از خود

 

 

تری ویرتس پیش از آغاز پیاده‌روی

 

 

تری ویرتس در فضا

 

 

تری ویرتس در فضا

 

 

فضانوردان در لباس‌های فضایی

 

 

سامانتا کریستوفرتی، فرمانده زن این ماموریت

 

 

پیاده‌روی فضایی

 

 

ویلمور (چپ)، ویرتس (راست)
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا