راهکارهای ریشه‌کن‌کردن گرسنگی مزمن کودکان در دنیا

کودکانی که از گرسنگی مداوم رنج می‌‍برند، دارای رشد جسمانی ناکافی، توانایی شناختی ناقص و مقاومت پایین در مقابل بیماری‌ها هستند.

راهکار رفع گرسنگی مزمن کودکان ارائه مقادیر کافی غذاهای مغذی یا ابزار لازم برای تولید آن‌ها به جمعیت‌های در معرض خطر گرسنگی، مراقبت‌های بهداشتی مناسب و همچنین آموزش با هدف تاکید بر اهمیت شیر مادر برای نوزدان است.

گرچه ممکن است ریشه‌کن‌کردن گرسنگی مزمن کودکان امری ساده به نظر برسد، این موضوع به دلیل پیچیدگی‌اش در عمل بسیار چالش‌برانگیز است و در واقع این عوامل چالش‌برانگیز ریشه در خانواده، جامعه و سطوح سازمانی دارند.

یکی از این عوامل فقدان دانش حیاتی است و بسیاری از شیر مادر، بهداشت مناسب، جذب متعادل مواد مغذی و تاثیر آن‌ها بر گرسنگی مزمن کودکان آگاهی ندارند. دریافت آموزش مناسب در این زمینه‌ها زمانبر است و مردم این زمان را در فعالیت‌های روزانه خود نمی‌گنجانند.

یکی از عوامل مهم دیگر هنجارهای اجتماعی است و هنجارهایی که رفتارهای خانواده‌‌ها، جوامع و دولت‌ها را هدایت می‌کنند می‌توانند موجب رخداد دشواری‌های قابل‌توجهی در این زمینه شوند. به طور مثال، در دهکده‌ای در پرو به نام  quinoa، غلات بسیار مغذی به فراوانی رشد می‌کنند و راهکاری آماده‌ را برای رفع گرسنگی در آن منطقه در اختیار می‌گذارند اما جوامع محلی بر این باورند این غلات نفرین شده هستند و از مصرف آن خودداری می‌کنند.

یکی دیگر از مولفه‌های دخیل در گرسنگی مزمن کودکان، کمبود وقت مادران است. بسیاری از مادران شاید از اهمیت درمان‌کردن کودکشان به دلیل سوءتغذیه شدید آگاه باشند، اما رفتن به نزدیک‌ترین مرکز درمانی موجب می‌شود آن‌ها یک روز کاری‌ را از دست بدهند و این موضوع توانایی مادران برای کسب درآمد لازم جهت تغذیه کودکان دیگر را کاهش داده و بنابراین چنانچه مراکز درمانی به طور مجانی نیز موجود باشند، آن‌ها وقت خود را صرف این کار نخواهند کرد.

در این میان، پیشرفت جوامع در مبارزه علیه گرسنگی مزمن کودکان می‌تواند توسط تعدادی از سازمان‌های دخیل در این زمینه کند شود.  در یک کشور، سازمان‌های مختلفی از جمله وزارتخانه‌های کشاورزی، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، سازمان‌های بین‌المللی مانند برنامه جهانی غذا، سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و سازمان غذا و کشاورزی، خیرین، نهادهای هماهنگ‌کننده و جنبش‌ها و سازمان‌های کمکی دیگر در مبارزه علیه گرسنگی نقش دارند.

راهکار رفع گرسنگی مزمن کودکان ارائه مقادیر کافی غذاهای مغذی یا ابزار لازم برای تولید آن‌ها به جمعیت‌های در معرض خطر گرسنگی، مراقبت‌های بهداشتی مناسب و همچنین آموزش با هدف تاکید بر اهمیت شیر مادر برای نوزدان است.

به دلیل وجود دستورالعمل‌های دولتی، بسیاری از این بازیگران اهداف خاص خود، شیوه‌های ترجیحی مداخله در این زمینه و نواحی جغرافیایی و جمعیت‌های موردهدف خود را مد نظر قرار می‌دهند. این پیچیدگی موجب عدم هماهنگی و در نهایت عدم تاثیرگذاری آن‌ها می‌شود. در یک کشور، بیش از 50 نهاد دخیل در مبارزه علیه گرسنگی مزمن کودکان فعالیت دارند با این حال اکثر کودکان نیازمند هنوز مداخله‌های کارآمد و اساسی را در این زمینه دریافت نمی‌کنند.

پیچیدگی چالشی اساسی برای بخش بازرگانی و تجارت یک کشور به شمار می‌آید و صنایع مختلف به طور معمول با پیچیدگی‌های حجیم در زمینه تعقیب اهداف اجرایی ارزشمند و رقابتی مواجه هستند.

شرکت‌هایی که می‌خواهند نوآور و کارآمد باشند، به مشتریان خود قیمت‌های پایین و کیفیت بالا ارائه می‌دهند و مزایای خود برای بازارهای خاص را سفارشی‌سازی کرده و جهت به حداکثررساندن بازدهی‌شان، آن‌ها را استاندارد می‌کنند. در این میان؛ شرکت‌ها خود را با مشکلات متعدد از جمله تنش داخلی با دیگر شرکت‌ها یا کارکردهایی مانند فایننس و آی‌تی مواجه می‌بینند.

شرکت‌هایی که با موفقیت با این مشکلات برخورد می‌کنند، بر ساختارها تمرکز ندارد بلکه بر موقیت و شیوه‌های تعامل با مردم متمرکز هستند. آن‌ها تکنیک‌های سنتی مدیریت را نادیده گرفته و به جای آن بر فعالیت‌های واقعی افراد در یک سازمان و دلیل انجام آن‌ها تاکید دارند و این رویکرد "سادگی هوشمند" نام دارد.

سادگی هوشمند بر این ایده تاکید دارد که سه مولفه مهم سازمان‌ها را قدر می‌سازد که از میان مشکلات بنیادی و پیچیدگی‌های مرتبط با آن‌ها عبور کنند. این سه ویژگی عبارت‌اند از رهبری، همکاری و تعهد. رهبری و مدیریت کارآمد درک آنچه افراد انجام می‌دهند و قادرساختن آن‌ها به استفاده از هوش و قضاوتشان است.

مدیریت کارآمد همچنین وضع‌کردن اهدافی فراتر از کنترل مستقیم کارآمد، مسئول‌کردن افراد برای پیامدهای اعمالشان و پاداش‌دادن به آن‌ها که همکاری می‌کنند، است.

مولفه دوم همکاری واقعی بین سهامداران است و مولفه سوم تعهد طرف‌های مرتبط است. دانشمندان در بررسی کاهش موفق گرسنگی مزمن در چندین ناحیه دریافتند تشابهات قوی بین این تلاش‌ها و مدیریت پیچیدگی و مشکل در یک شرکت وجود دارند. در ابتکاراتی که این محققان در سنگال، پرو، ویتنام، برزیل، موریتانی و هند مشاهده کردند، شکل خاصی از مدیریت، همکاری میان سهامداران و تعهد در میان طرف‌های مرتبط وجود داشت.

این مولفه‌ها در ریشه‌کن‌کردن گرسنگی مزمن کودکان نقش دارند. در واقع از لحاظ مدیریت باید گفت که شخص باصلاحیت باید برای حداقل پنج سال در یک کشور برای ریشه‌کن‌کردن گرسنگی تلاش کند و به عنوان یک منسجم‌کننده ملی فعالیت‌های سهامداران کلیدی عمل کند. این شخص باید از پشتیبانی رهبران سیاسی در بالاترین سطوح برخوردار باشد.

تیمی از 10 تا 15 نفر که تحت حمایت دولت عمل می‌کنند اما به وزارتخانه خاصی وابسته نیستند باید این شخص مدیر را پشتیبانی کنند و این  تیم باید برای حداقل پنج سال از لحاظ بودجه ایمن باشند. مسئولیت  تیم مزبور نه اجرای مداخله‌های خاص بلکه عملکرد در نقش کاتالیزگر برای اقدامات ضروری و سپس هماهنگ‌کردن و به پیش بردن این اقدامات است.

این تیم از فرمولبندی استراتژی‌های لازم در موقعیت‌های خاص حمایت می‌کند و نقش مهمی را در نظارت و گزارش‌کردن پیشرفت و تغییردادن تصمیمات سیاست‌گذاران ایفا خواهد کرد.

در این میان مولفه همکاری به هر نوع فعالیت توسط سهامداران اشاره دارد که فعالیت‌های سهامداران دیگر را کارآمدتر می‌کند.

گام‌های لازم برای تقویت چنین همکاری شامل تثبیت هدف‌های مشترک در سطح روستا و فرمولبندی استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها برای رسیدن به آن‌هاست و تلاش‌ها باید برای دستیبابی و ارتقای عملکردهای سریع جهت رسید به اهداف باشند.

در طول بازه زمانی اجرای ریشه‌کنی گرسنگی، یاری‌کنندگان باید درک کاملی از چگونگی ارتقای تعهدشان و نهایتا مسئولیت در میان اشخاص و جوامع داشته باشند. به مادران، پدران و دیگر اعضای خانواده باید انگیزه‌ها و پاداش‌های لازم برای کاهش گرسنگی مزمن کودکان و تضمین‌کردن پیشرفت مداوم در این زمینه داده شود.

مقادیر قابل‌ ملاحظه زمان، انرژی و منابع برای مبارزه با گرسنگی مزمن صرف شده‌اند و پیشرفت‌های بزرگی نیز بدست آمده اما این روند هنوز تمام نشده و پیچیدگی این مسیر نباید به عنوان بهانه‌ای برای نادیده گرفتن مسافتی که باقی مانده تلقی شود.

کارشناسان معتقدند عناصر سادگی هوشمند می‌تواند به موفقیت‌های چشمگیری در مبارزه علیه گرسنگی مزمن  کودکان منجر شود و آژانس‌های بین‌المللی، دولت‌ها، سازمان‌های خیر و دیگر نهادها باید گرسنگی مزمن کودکان را در نظر بگیرند و در این میان باید برندگان نهایی کودکان باشند.

 

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا