تدوین سه آیین نامه در زمینه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

رئیس ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تدوین و تصویب سه آیین نامه در زمینه نحوه استفاده از سلول های بنیادی، مراکز مرتبط و پزشکی بازساختی در این معاونت خبر داد و گفت: این آیین نامه ها به مراکز مربوطه ابلاغ شده است.

دکتر امیرعلی حمیدیه روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری اولین همایش کشوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در چشم پزشکی اظهار کرد: آیین نامه سلول، بافت و ژن درمانی تصویب و توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ شده است.
وی افزود:همچنین آیین نامه شورای ملی نظارت و توسعه مراکز پذیره نویسی اهداکننده سلول های بنیادی و بندناف نیز تصویب و ابلاغ شده است که موجب تجمیع مراکز سلول درمانی و نگهدارنده بندناف می شود. 
حمیدیه همچنین از تدوین آیین نامه دیگری در مورد نحوه ارایه خدمات سلول درمانی خبر داد و گفت: این آیین نامه در ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی در حال پیگیری است. 
وی خاطرنشان کرد: هدف ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد کردن تمام محققان، دانشمندان و پزشکان رشته های مختلف در حوزه درمان بیماران است چراکه درمان بیماران در آینده تنها مختص پزشکان نخواهد بود و لازم است متخصصان رشته های مختلف مانند ریاضی، شیمی، مهندسی، فیزیک و پولیمر در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند. 
حمیدیه گفت: آینده پزشکی دنیا بر استفاده از سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی معطوف خواهد بود و علاوه بر درمان بیماری های لاعلاج، به افزایش طول عمر انسان ها و حفظ توان جوانی آنها به عنوان آرزوی بشر خواهد پرداخت. 
وی با بیان اینکه در گذشته متوسط طول عمر افراد حدود 45 سال بود و در حال حاضر بین 70 تا 75 سال است، افزود: در کشورهای پیشرفته مانند آلمان و ژاپن متوسط طول عمر افراد حتی از این نیز بیشتر است و محققان در تلاشند تا با استفاده از سلول های بنیادی حتی طول عمر را با حفظ سلامتی افراد به بیش از 100 سال برسانند. 
حمیدیه اظهار کرد: در ایران نیز در حوزه علوم سلولی پایه به مرزهای دانش رسیده و در زمینه بیماری های عصبی، چشم پزشکی و ارتوپدی به مرحله بالین رسیده ایم که لازم است با برنامه ریزی های لازم آن را کاربردی کنیم. 
وی به برخی دیگر از اقدامات صورت گرفته در ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی در این زمینه اشاره کرد و گفت: این ستاد کارگروه هایی متشکل از 500 نفر از محققان، پزشکان و دانشمندان و با هدف ایجاد زمینه همکاری بین رشته های مختلف تشکیل داده است. 
حمیدیه با بیان اینکه علم پیشرفت نمی کند مگر اینکه همگرایی لازم بین علوم ایجاد شود، افزود: این مهم به عنوان یکی از سیاست های این ستاد مورد توجه است به گونه ای که در این راستا تاکنون بیش از یک هزار و 500 نفر ساعت جلسه مشترک در این زمینه برگزار شده و 15 کارگروه از جمله کارگروه چشم پزشکی به منظور برنامه ریزی برای پنج تا 10 سال آینده تشکیل شده است. 
وی تاکید کرد: محققان ما توانایی بالایی در زمینه علوم مختلف دارند و تنها لازم است در کنار هم قرار گیرند تا بتوانند با همکاری با یکدیگر در سرآمد شدن کشور در آینده ای نه چندان دور موثر و موفق عمل کنند. 
حمیدیه تاکید کرد: در حوزه علوم جدید نباید آنقدر تند رفت که استفاده بی مورد از این علوم باعث تضعیف پایه های این علم در کشور شود و نه باید آنقدر کند حرکت کرد که از کشورهای دیگر عقب بمانیم. 
اولین همایش کشوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در چشم پزشکی اول بهمن ماه در بیمارستان فارابی برگزار می شود.کاربردهای کلینیکی استفاده از سلول های بنیادی و بررسی آثار درمانی این سلول ها از دو بعد پزشکی و اخلاقی از محورهای این همایش است. 
همزمان با برپایی این همایش، سمپوزیومی با موضوع تولید دارو برای بازسازی شبکیه چشم و بازگرداندن بینایی اشخاصی که بینایی خود را از دست داده اند، از طریق ویدئو کنفرانس با دو مرکز معتبر علمی در انگلیس و آمریکا برپا می شود که در آن متخصصان کشورمان با استادان این مراکز به بحث و تبادل نظر علمی خواهند پرداخت.
به گزارش ایرنا، همچنین در کنار این همایش یک روزه، نمایشگاهی شامل انواع محصولات کشت و جداسازی سلولی و تکنولوژی سلول های بنیادی برپا می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا