نسل جدید گرم کن های صنعتی و خانگی در دانشگاه علم و صنعت ساخته شد

به گزارش ایرنا از دانشگاه علم و صنعت ایران، نتایج آزمایش های انجام شده نشان داد، گرم کن ساخته شده در این دانشگاه می تواند تا 70 درصد زمان پخت رنگ را کاهش داده و سرعت تولید را بالا ببرد.

انرژی مصرف شده برای گرمایش به دلیل راندمان پایین کوره های معمول در بسیاری از صنایع کشور از جمله صنایع خودروسازی، کاشی سازی و صنایع غذایی، سهم عمده ای از هزینه های تولید را شامل می شود، همچنین وجود شعله و تولید گازهای سمی در بخاری ها تاکنون حوادث تلخی را در کشورمان رقم زده است.

اما پژوهشگران ایرانی با استفاده از مواد سرعت دهنده به واکنش های شیمیایی یا کاتالیست ها گرم کن هایی را ساخته و مورد آزمایش قرار داده اند که دمای احتراق آنها پایین بوده و از راندمان بسیار بالایی در گرمایش برخوردارند.

رییس آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت ایران در این باره گفت: در حالیکه حدود 70 درصد انرژی در گرم کن های معمول از طریق دودکش تلف می شود، گرم کن تشعشعی کاتالیستی موسوم به گرم کن سبز در حدود 80 درصد انرژی تولید شده را وارد محیط می کند.

دکتر سید مصطفی حسینعلی پور افزود: کاهش دمای احتراق موجب شده تا تولید آلاینده ای چون اکسید نیتروژن به صفر رسیده و گاز سمی منواکسید کربن به زیر پنج قسمت در میلیون کاهش یابد که این عدد در بخاری های استاندارد کنونی تقریبا 30 قسمت در میلیون است.

سرپرست پروژه ساخت گرم کن سبز یادآور شد: هر چند این فناوری پیشرفته هم اکنون توسط دو شرکت در جهان عرضه می شود اما به دلیل هزینه بالای محصولات خارجی و وجود تحریم ها استفاده از آن در کشور تاکنون با محدودیت های بسیاری مواجه بوده است و محصول تولید شده در دانشگاه علم و صنعت ایران با وجود قابلیت های بالا، با هزینه ای معادل 60 درصد نمونه خارجی تولید شده است.

**احتراق بدون شعله

اغلب بخاری های گازی یا کوره های صنعتی با سوزاندن مستقیم گاز در دمای حدودا 500 درجه و گرم کردن هوای اطراف خود عمل گرمایش را انجام می دهند این در حالیست که بر اساس گفته های مسوولان پروژه در گرم کن سبز فرآیند ترکیب گاز و اکسیژن هوا روی نقاط پوشیده شده از کاتالیست صورت می گیرد.

حضور کاتالیست موجب می شود واکنش شیمیایی در دمای تقریبی 400 درجه صورت پذیرد و گرمای حاصله به صورت امواج مادون قرمز در محیط منتشر شود و راندمان بالای این نوع گرمایش موجب می شود بتوان در هر متر مربع از این گرم کن 17 کیلو وات حرارت دریافت کرد.

**هزینه های صنایع کاهش می یابد

گرم کن سبز ساخته شده در دانشگاه علم و صنعت با هزینه پایین تولید و ایمنی بسیار بالا نه تنها در مصارف خانگی کاربرد بسیاری دارد بلکه به دلیل راندمان بالا و کاهش مصرف انرژی صنایع مختلفی را به خود جلب کرده است.

حسینعلی پور ضمن اشاره به مذاکرات صورت گرفته با صنایع مختلف در این زمینه گفت: هم اکنون با یک شرکت بزرگ بخاری سازی برای تولید انبوه گرم کن های خانگی سبز در حال مذاکره هستیم و طبق محاسبات اقتصادی انجام شده، هزینه تولید این نوع بخاری تفاوت چندانی با بخاری های معمول نمی کند در حالیکه برتری گرم کن سبز در ایمنی و مصرف انرژی نسبت به انواع معمول چشمگیر است.

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران همچنین با تاکید بر حیاتی بودن کاهش مصرف انرژی در صنایعی مثل کاشی سازی و خودروسازی از فعالیت های انجام شده برای استفاده از فناوری گرم کن سبز در این صنایع خبر داد و گفت: کوره های پخت رنگ در صنایع خودرو سازی یکی از گلوگاه های تولید محسوب می شوند و سرعت حرکت قطعات در این بخش تا حد زیادی بر روی نرخ تولید کارخانه اثر می گذارد به همین دلیل ارتقاء فناوری این کوره ها برای صنایع خودروسازی از اهمیت شایانی برخوردار است.

محققان دانشگاه علم و صنعت ایران اکنون همزمان با فعالیت های دانشگاه برای تجاری سازی محصول به دنبال آنند تا ایده های جدیدی را برای ارتقاء فناوری کسب شده توسعه دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا