نتایج مطالعات محققان کشور در زمینه درمان آنفلوآنزای خوکی

نتایج مطالعات پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری محققانی از سایر کشورها بر روی ویروس H1N1 و بیماری آنفلوآنزا نشان داد با توجه به بی‌اثر بودن داروهای ضد ویروسی بر روی این بیماری و کارکرد آنها صرفا در کاهش عوارض،‌ لازم است بر روی واکسیناسیون و پیشگیری از بروز این بیماری برنامه‌ریزی شود.

دکتر حسین خلیلی افوسی، استاد گروه فارماکوتراپی (داروسازی بالینی) دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، زمینه تحقیقاتی خود را در حوزه‌های بیماری‌های عفونی و مراقبت‌های ویژه دانست و افزود: در این راستا بیشتر مطالعات انجام شده در زمینه عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، آنفلوآنزا، عفونت‌های ریوی و تغذیه در بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه متمرکز شده است.

وی مقاومت میکروبی را یکی از معضلات موجود در ایران و دنیا دانست و اظهار داشت:‌در سال 2011 از سوی سازمان بهداشت جهانی شعار «مقاومت میکروبی تهدید جهانی» انتخاب شد و هر چه زمان می‌گذرد وضعیت بدتری در خصوص مقاومت میکروبی در دنیا شاهد هستیم.

خلیلی، اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر با عفونت‌هایی مواجه می‌شویم که آنتی بیوتیک‌های مناسب برای آنها در اختیار نداریم؛ از این رو لازم است در حوزه «منطقی کردن مصرف آنتی بیوتیک‌ها» در جامعه و بیمارستان‌ها اقداماتی صورت گیرد.

وی با اشاره به میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور، یادآور شد: ایران در میان کشورهای دنیا جزء کشورهایی با مصرف بالای آنتی‌بیوتیک است به گونه‌ای که در آسیا پس از چین قرار دارد و این در صورتی است که چین با دارای بودن حدود دو میلیارد نفر جمعیت اولین کشور مصرف کننده آنتی‌بیوتیک در آسیا است.

این محقق اضافه کرد: ایران با دارا بودن 75 میلیون نفر جمعیت 5 برابر کشورهای اروپایی آنتی بیوتیک مصرف می‌کند.

استاد گروه فارماکوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران از اجرای مطالعاتی در زمینه کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت مقاومت میکروبی در کشور مناسب نیست و لازم است با تجویر صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها روند مقاومت میکروبی را کند کنیم.

وی با تاکید بر این که روند مقاومت میکروبی را نمی‌توان متوقف کرد ولی می‌توان با اقداماتی شیب آن را کاهش داد، مطالعه بر روی آنفلوآنزای H1N1 (آنفلوآنزای خوکی) را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی خود ذکر کرد و ادامه داد: در این زمینه، مطالعات بین‌المللی را با مشارکت چندین کشور در زمینه علایم و روش‌های درمانی آنفلوآنزای H1N1 آغاز کردیم که اطلاعات قابل توجهی از آن به دست آمد.

خلیلی با اشاره برخی از داده‌های این مطالعات، یادآور شد: نتایج این مطالعات نشان داد که پیشگیری از این بیماری بسیار مؤثرتر از درمان آن است؛ چرا که داروهای ضد ویروسی مانند «اوسلتامی ویر» که برای این بیماری تجویز می‌شود می‌تواند تا حدودی علایم بیمار آنفلوآنزا را کاهش دهد و برای درمان این بیماری نیاز است تا بر روی واکسیناسیون متمرکز شویم.

وی با تاکید بر این که عفونت‌های ویروسی درمان‌های موثری ندارند، خاطر نشان کرد: روش‌های درمانی استفاده شده در بیماری آنفلوآنزا بیشتر برای کاهش عوارض است.

دکتر حسین خلیلی افوسی در بیست و یکمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی رتبه سوم گروه علوم بالینی و سلامت را کسب کرد.

ویروس H1N1 نوع آنفولانزای تیپ A است که اولین بار در سال 1918 در آمریکا شناسایی شد. قدرت بیماری زایی این ویروس 3 برابر ویروس آنفولانزای معمولی و بیشترین شیوع آن در فصل سرد است.

انتقال این بیماری از انسان به انسان است و معمولا قسمت فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می‌کند.

بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی این بیماری در مرحله پاندمیک (همه گیری جهانی) و در فاز 6 است؛ به این معنی که جهان و تمام قاره‌ها درگیر بیماری آنفلوآنزای خوکی هستند و هیچ کشوری از این بیماری در امان نخواهد بود.

افراد مسن 64 سال و بالاتر، کودکان با سن کمتر از 5 سال، خانم‌های باردار، افراد با بیماری‌های مزمن و طولانی مدت مانند آسم، دیابت، برونشیت مزمن، بیماری‌های قلبی و ریوی و کسانی که به عللی مانند جراحی وسیع، شیمی درمانی مکانیزم دفاعی سیستم ایمنی بدن آنها در شرایط مساعدی قرار ندارند در معرض خطر بیماری آنفولانزای خوکی هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا