ساخت نانوتراشه‌ای که سرعت اینترنت را افزایش می‌دهد

طی یک دهه گذشته، مقدار اطلاعاتی که از شبکه اینترنت عبور می‌کند به شدت افزایش یافته است. تماشای تلویزیون، فیلم و آپلود تصاویر به شبکه‌های اجتماعی یکی از دلایل این افزایش داده‌های عبوری از شبکه اینترنت است.
در حال حاضر قطعات نوری مورد استفاده در سیستم‌های رایج موجب شده تا امکان افزایش سرعت اینترنت محدود باشد. اخیراً محققان کانادایی دانشگاه لاول موفق به طراحی و ساخت نوعی فیلتر قابل تنظیم شده‌اند که می‌تواند مصرف انرژی و هزینه را در این صنعت کاهش دهد. فیلترهای قابل تنظیم از جمله اجزاء بسیار مهم در شبکه‌های نوری با ظرفیت بالا هستند.
این ابزار جدید با وجود ابعاد و هزینه بسیار کم، عملکرد بالایی دارد. این فیلتر که برای نصب روی تراشه ساخته شده، دارای بالاترین پهنای باندی است که تاکنون صنعت ساخت تراشه با آن روبرو شده‌است. قابل تنظیم بودن این فیلتر و پهنای بالای فضای کاری آن موجب شده تا این فیلتر بتواند برای تقاضاهای داده‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. علاوه براین، این فیلتر قادر است در فرکانس‌های مختلف کار کند و عملکرد بالایی در این فرکانس‌ها داشته باشد.
شی می‌گوید: «جالب‌ترین جنبه این فناوری آن است که می‌توان آن را روی تراشه‌های فتونیک سیلیکونی ایجاد کرد. در واقع این فناوری قابل استفاده روی سیستم‌های فعلی است. در مقایسه با شبکه‌های رایج که همه منابع نوری ثابت روی تراشه قرار دارند، این ابزار کاملاً انعطاف‌پذیر بوده و می‌تواند چندصد برابر بیشتر اطلاعات جابه‌جا کند.»
شبکه‌های انعطاف‌پذیر نیازمند فیلترهای قابل تنظیم هستند. فیلتر، یک کانال ارتباطی را از دیگر بخش‌ها جدا می‌کند و به مصرف کننده اجازه می‌دهد تا فرکانس و پهنای باند مورد نظر خود را انتخاب کرده و تغییر دهد.
در ساخت این فیلتر از نانوساختارهایی استفاده شده‌است که قادر به جداکردن فرکانس‌های مختلف نور از یکدیگر هستند. تنظیم این فیلتر تنها با یک میکروگرم‌کننده روی تراشه سیلیکون انجام می‌شود که دمای منطقه‌ای تراشه را کنترل می‌کند.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،این تراشه قادر به انتقال حجم عظیمی از داده در هر بار کار است و براساس نیاز کاربر قادر به تغییر است. ابعاد این تراشه که روی پلتفورم مجتمع نانوفتونیک ساخته شده بسیار کوچک است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا