7میلیارد دلار میزان خسارت بیماری های غیرواگیر در جهان

 «هدایت حسینی» در نخستین جشنواره تغذیه برتر با حضور اتحادیه ها، تشکل ها، اصناف و صاحبان برندهای برتر غذایی در مرکز همایش های صداو سیما برگزار، افزود: طبق آمار جهانی، در سال 2012 بیماری های غیرواگیر عامل مرگ و میر 38 میلیون نفر از 68 میلیون دلیل مرگ و میر بود که پیش بینی می شود بیماری های غیرواگیر تا سال 2020 ، 73 درصد علت های مرگ و میر در جهان باشد.
وی با بیان اینکه امروز تغذیه سالم دغدغه مسئولان، رسانه های جمعی و آحاد مردم است اظهارداشت: طبق آمارها مصرف سرانه نمک، قند و چربی در کشور ما دو برابر مصرف سرانه جهانی است.
وی یادآورشد: براساس گزارش سازمان جهانی غذا، سرانه مصرف روزانه نمک در جهان پنج گرم، شکر 40 گرم و چربی و روغن ها 35 درصد است؛ درحالی که سرانه مصرف نمک در کشورمان روزانه بین 10 تا 15 گرم، شکر بیش از 51 گرم و چربی ها و روغن ها بیش از 50 درصد است.
به گفته حسینی، همچنین اضافه وزن و پرفشاری خون نتیجه مصرف بیش از حد نمک در کشور است.

** ضرورت تغییر دادن ذائقه شوری از دوران کودکی
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، ذائقه سازی و تغییر مصرف غذا را مهمترین راهکار تغییر فرهنگ غذایی کشور برشمرد و افزود: تولید و مصرف برخی تنقلات سبب شده تا از کودکی به شوری علاقمند شویم؛ این ذائقه باید با همکاری فعالان صنعت غذا و اصناف از کودکی تغییر یابد.
حسینی اظهارداشت: جایگزین سازی نمک هایی مانند نمک های کم سدیم، تشدید کننده های شوری و یا دیگر طعم های ترش از دیگر راهکارهای تغییر ذائقه در کشور است.
وی اضافه کرد: با تلاش های صورت گرفته میزان نمک نان از دو درصد به 6.1 درصد و پنیر از چهار درصد به سه درصد کاهش یافته است که این اقدام باید در صنایع غذایی و رستوران ها نیز اجرایی شود. 
وی درباره چربی ها نیز گفت: در گذشته 90 درصد روغن مصرفی مردم و صنایع، جامد بود اما با فرهنگسازی های انجام شده امروز بیش از 65 درصد روغن مصرفی مردم و صنایع را روغن های مایع تشکیل می دهد که البته برخی صنایع از جمله شیرینی و شکلات و بستنی سازی امکان استفاده از روغن مایع را ندارند.
وی اضافه کرد: همچنین با اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر، مصرف قند در نوشابه ها نیز از حداکثر 11 درصد به 9 درصد کاهش یافته است.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: با استفاده از فیبرهای غذایی در محصولات گوشتی، حذف چربی ها از سُس و کاهش فرهنگ مصرف سیب زمینی سرخ کرده و جایگزین کردن سیب زمینی پخته می توان میزان مصرف چربی ها را در کشور کاهش داد.
وی با بیان این که استفاده از دخانیات، تغذیه ناسالم و کم تحرکی از عوامل اصلی بیماری های شایع غیرواگیر در کشور است گفت: هم اکنون بیماری های غیر واگیر بسیار شایع است و علاوه بر هزینه سنگین درمانی، دلیل نیمی از مرگ و میرها در جهان و کشور است که مردم توجه چندانی به آن ندارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از صنایع غذایی برچسب میزان مصرف بکارگرفته شده نمک، قند و چربی را روی محصول درج می کنند و بنابراین بهتر است مردم با رعایت اصول تغذیه ای مواد غذایی مورد نیاز خود را استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت چندی پیش اعلام کرد که بیماری های غیرواگیر در کشور 84 درصد افزایش یافته است.
وی همچنین گفت: آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که دلیل 80 درصد مرگ و میرها در کشور بیماری های غیر واگیر است و اگر نتوانیم این بیماری ها را به صورت زودرس تشخیص و درمان کنیم در 10 سال آینده این بیماری ها 25 درصد افزایش می یابد.
لاریجانی با اشاره به محتوای سند کنترل بیماری های غیر واگیر گفت: براساس این سند باید 30 درصد مصرف نمک در 10 سال آینده در کشور کاهش یابد و در همین مدت مصرف سیگار در کشور 30 درصد کم شود.
وی اضافه کرد: با اجرای سند بیماری های غیر واگیر همچنین باید 25 درصد از شیوع فشار خون و چاقی در کشور کم کنیم؛ دسترسی بیمارهای قلبی، مغزی و روانی به داروهای مورد نیازشان به میزان 80 درصد افزایش یابد علاوه بر آن باید میزان اسید چرب و ترانس روغن ها در کشور نیز به صفر برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا