نانوابزار رهایش کنترل‌ شده دارو در بوته آزمایش برای ایستگاه‌های فضایی

به گزارش ایسنا، محققان موسسه تحقیقاتی‌ HMRI مبلغ 1.25 میلیون دلار از مرکز پیشرفت علوم فضایی (CASIS) در امریکا برای ساخت نوعی دستگاه قابل کاشت در بدن با قابلیت رهاسازی کنترل شده دارو دریافت کردند. این دستگاه قرار است در ایستگاه‌های بین‌المللی فضایی در مدار زمین مورد آزمایش قرار گیرد.

محققان این پروژه می‌گویند: چشم‌انداز توسعه ابزار رهاسازی هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور برای ما بسیار جذاب است. اگر ما بتوانیم نشان دهیم که این فناوری در محیط داخلی بدن با ایمنی کافی کار می‌کند، این فناوری روی درمان بیماران تاثیر شگرفی خواهد گذاشت.

این دستگاه یک سیستم رهاسازی نانوکانال موسوم به nDS بوده که در واقع استوانه‌ای به قطر 18 میلیمتر است. این دستگاه دارای مخزنی بوده که دارو در آن قرار گرفته و یک غشای سیلیکونی با 615 هزار و 342 کانال هر یک به قطر 2.5 نانومتر آن را محاط کرده است. دارو از میان این نانوکانال‌ها عبور می‌کند به طوری که با استفاده از یک الکترود سطحی می‌توان نرخ رهاسازی دارو را کنترل کرد. در زیر این الکترود، یک باتری و بخش الکترونیک دستگاه قرار دارد که رهایش دارو را کنترل می‌کند. در این دستگاه از یک کنترلر فرکانس رادیویی استفاده می‌شود.

قرار است این دستگاه برای آزمایش روی نمونه جانوری در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد. به گفته محققان این پروژه، این دستگاه به عنوان ابزاری سریع برای رهایش دارو در جاهایی که محدودیت دسترسی وجود دارد، استفاده می‌شود. nDS شرایط را برای درمان از راه دور فراهم می‌کند، به طوری که هزینه‌های درمان کاهش یافته و دیگر نیاز به طی مسافت طولانی و بستری شدن در بیمارستان نیست. همچنین می‌توان بیماران در ایستگاه‌های فضایی را درمان کرد. یکی از قابلیت‌های این فناوری در بخش نظامی است که دسترسی به پزشک همیشه امکان‌پذیر نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا