مشاهده تخصصی‌شدن سلول‌های بنیادی در مغز

به گزارش ایسنا، دانشمندان موسسه فیزیولوژی دانشگاه توبینگن آلمان با همکاری دانشمندان دانشگاه ییل، موسسه نوروبیولوژی ماکس پلانک و مرکز هلم‌هولتس در مونیخ، یکپارچه‌شدن سلول‌های بنیادی و جذب‌شدن آن‌ها در شبکه عصبی موش‌های زنده را بررسی کردند.

 

فقط دو مکان در مغز پستانداران بزرگسال وجود دارد که در آن‌ها، می‌توان سلول‌های بنیادی را مشاهده کرد که این دو نقطه شامل بطن جانبی مغز و هیپوکامپ است؛ این سلول‌های بنیادی در تمامی طول زندگی، نورون (سلول عصبی) تولید می‌کنند.

 

محققان حاضر در این مطالعه، بر روی ناحیه‌ای از سلول بنیادی در بطن جانبی مغز متمرکز شدند که سلول‌های بنیادی از آنجا به سوی پیاز بویایی حرکت می‌کنند.

 

پیاز بویایی، در موش‌ها در بخش قاعده پیشانی مغز واقع شده است؛ در این نقطه است که سلول‌های بنیادی در فرآیند پردازش‌کردن اطلاعات شکارشده بویایی توسط بینی، تخصصی می‌شوند.

 

دانشمندان با استفاده از جدیدترین شیوه‌های میکروسکوپی، برای نخستین‌بار موفق شدند بر ویژگی‌های کاربردی سلول‌های بنیادی عصبی در درون پیاز بویایی موش‌ها به طور مستقیم نظارت کنند.

 

این بررسی نشان داد، 48 ساعت پس از ورود سلول‌ها به حباب بویایی، حدود نیمی از آن‌ها توانستند به محرک‌های بویایی واکنش نشان دهند. گرچه سلول‌های بنیادی نورونی هنوز به سمت پیاز بویایی در حال حرکت بودند، حساسیت‌شان به بوها و فعالیت الکتریکی‌شان، شبیه فعالیت نورون‌های بالغ احاطه‌کننده آن‌ها بود.

 

داده‌های دانشمندان، یکپارچه‌شدن کاربردی سریع و قابل‌توجه سلول‌های بنیادی مغز را در شبکه عصبی نورونی نشان داد.

 

جزئیات این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا