مراقب شایع‌ترین سرطان در ایران باشید

علیرضا فیروز در گفت‌وگو با «شهروند» تصریح کرد: سرطان پوست در کشور ما از سایر انواع سرطان‌ شیوع بیشتری دارد. مهم‌ترین عامل این بیماری، نور آفتاب است. بنابراین این بیماری معمولا در مناطقی که نور آفتاب شدیدتر است یا در بین کسانی که مدت زمان زیادی را در زیر نور آفتاب کار می‌کنند مانند کشاورزان، دریانوردان و ماهیگیران شایع‌تر است.

وی ادامه داد: پیشگیری از این بیماری بسیار ساده است. به‌طوری که اگر افراد یاد بگیرند که پوستشان را از نور آفتاب محافظت کنند، هیچ مشکلی در این زمینه نخواهند داشت. خیلی از کشورهای دنیا فرهنگ‌سازی محافظت پوست در برابر نور آفتاب را از دوران کودکی انجام می‌دهند و موفق شدند با انجام این کار ساده، شیوع این بیماری را به طرز چشمگیری کاهش دهند. ما هم به دنبال فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از این بیماری هستیم.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست افزود: نور طبیعی آفتاب و نورهای مصنوعی که چند سالی است با عنوان سولاریوم به‌ خصوص در بین جوان‌ها شناخته شده، مهم‌ترین عامل پیری و چین و چروک پوست و همچنین مهم‌ترین عامل سرطان پوست است. بنابراین با استفاده از پوشش‌های مناسبی چون کلاه، دستکش، کرم‌های ضد آفتاب و دوری از نور مستقیم آفتاب به‌ویژه در ظهر تابستان تا حد زیادی می‌توان از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کرد.

فیروز اظهار کرد: این بیماری در مناطق مرکزی کشور و همچنین در شهرهای ساحلی که ماهیگیری و صیادی یکی از مشاغل اصلی آنهاست، شیوع بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر فردی به این بیماری مبتلا شد، در صورت دقت و مراجعه به‌موقع خیلی راحت درمان می‌شود. به همین دلیل ما به همه توصیه می‌کنیم اگر زایده‌ای در پوستشان ایجاد شد یا اگر خال‌های بدنشان تغییر رنگ داد یا شکل آن عوض شد، به پزشک مراجعه کنند. البته سیگاری‌ها و افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند هم خیلی زود دچار سرطان و پیری پوست می‌شوند.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست یادآور شد: داروها یا کرم‌های ضد آفتاب خارجی گران هستند اما تولیدات داخلی ما با کیفیت بسیار مطلوب با قیمت‌های مناسبی در بازار وجود دارد. ما به همه بیماران توصیه می‌کنیم که از داروها، کرم‌ها و شامپوهای ساخت داخل استفاده کنند. واقعیت این است که در چند‌ سال گذشته محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده‌های ساخت داخل کیفیت بسیار مناسبی پیدا کرده است. کنترل بسیار خوبی هم روی این محصولات وجود دارد. از طرفی بسیاری از محصولات خارجی به دلیل قرارگیری در شرایط نامناسب، کیفیتشان را از دست می‌دهند. من و بسیاری از همکارانمان از محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده‌های ایرانی استفاده می‌کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا